Sten-Jesus

Det skall handla om skarvar i livet. En sådan för min del är december 1999, då vi fick Bibeln 2000. Svenska Bibelkommissionen hade arbetat med nyöversättningen omkring 30 år. Förväntan var stor och jag skulle anpassa mig efter nya uttryck. Det var jag inte ensam om. En pensionerad sjökapten Stig Holmström sade i en närradioandakt samma, som jag kände. Engelskan har ju bara ett ord för räddad, saved så kom det…

”om en man faller överbord och vi drar upp honom, så är han räddad. Men han är inte frälst för det.”

Det skall handla om Arne Nilsson kallad ”Sten-Jesus” berättat av mig intuitivt. Han var ett orginal i Göteborg, stensättare och som jag uppfattat det svårt alkoholiserad. En dag fick han lära känna Jesus, blev frälst och upprättad. Efter det avgörande mötet började han gå ute på nätterna och sökte upp sina olyckskamrater, som var både arbetslösa, bostadslösa och levde i misär. Där hos dem berättade han om Jesus. Så småningom hjälpte han mycket mer än han kunde praktiskt och från Göteborgs Räddningsmission kom ett annat orginal Torsten Wingö till de utrangerade tågvagnarna vid Styrmansgatan mot nuvarande Oskarsleden, den så kallade Fyrbåksexpressen. Där fick många behövande logi och mat och kunde sköta ett jobb sen.

Det är stor risk, att det går inflation i orden. En som varit totalt i bottenläge och blivit frälst undan förnedringen pratar inte om ett ideellt arbete sen.

Där kommer Egypten in som metafor. För ”Sten-Jesus” var träldomstiden så påtaglig och friheten så markant. Ett barn eller en ung som bara vet om Jesus blir inte frälst från något ”Egypten”. Det finns inget förr och ett nu på samma påtagliga sätt. Det finns bara frihet.

När Räddningsmissionen-Fyrbåksexpressen fyllde 50 år firades detta i Betlehemkyrkan. Någon i personalen hade fått kontakt med en före detta kriminell och narkoman. Han berättade om sina första möten med Räddningsmissionen år 1966. Hans ord etsade sig fast i mig, för han skröt om eländet att vara först i Göteborg att fixa en marknad för narkotika tillsammans en annan rikskänd, kriminell, narkotikahandlare.

Räddningsmissionen hade börjat ett arbete bland unga, bostadslösa tjejer med nakotika eller spritproblem. Där hade han tänkt sälja sin narkotika och de bara pratade om Jesus. Det tackade ”nej”, de som förut varit kunder. Detta var obegripligt för honom.

Det 50 årsjubileet var en rysare för mig i och med hans berättelse och vinkling. Det finns lika väl ett Egyptens slaveri idag och ett behov av en Befriare. Vi använder inte begreppet slaveri. Vi använder knappast ordet frälsning. Alkoholism och nakomani är sjukdom, som är behandlingsbar. Och det tror jag också. Det finns många, som fattat beslut om att sluta med droger och har klarat det. Att lära känna bibelns språkbruk och kraften i orden från Gud är något helt annat.

Att läsa och vandra i bibelns texter är lika väl nutid som dåtid. Så fort Israels folk blivit befriade från slaveriet i Egypten, så började de att klaga på allt möjligt. De saknade till och med purjolöken i Egypten och glömde det stenhårda arbetet och fogdarnas slag.

Som om inte jag har klagat över allt möjligt trots att jag är frälst!

Döstäda

Idag måste jag döstäda. Det innebär, att jag snappat upp ett slangord av en pensionerad sjuksköterska och lärare en gång på Vårdhögskolan i Mölndal. Hon lever inte längre men gav mig detta begrepp: döstäda. Det innebär att till exempel jag som inte kan slänga något måste ta itu med vad som samlats i lådor och garderober. Göra ett röj med andra ord. Många kan hålla snyggt och hålla undan alltid. Andra kan det inte.

En gång på ett damkalas med åldrarna mellan 70 och 90 år gav hon mig en uppmuntran, som jag hållit fast vid år efter år. Min berättelse är viktig! Den bör studenter få höra inom sjukvården, ansåg hon. Så idag måste jag döstäda i mina lådor för att försöka hitta ett foto från kyrkogården utanför Restad Sjukhus, Vänersborg, där patienterna blev begravda som ett nummer med fyra siffror och bokstaven m eller k framför. En psykiskt sjuk fick inte ens ha sitt eget namn som död.

Ja, detta är historia men den skall inte glömmas! Jag har aldrig kunnat glömma mina medpatienter sen år 1956.
Idag skall jag ”döstäda” i tacksamhet till Gun D, som höll fast vid att min berättelse behövs. Någonstans finns mina foton. På Gyllenkroken i Göteborg uppskattar de, att jag tagit mig igenom allt motstånd och berättar. Och är med och upprättar…

Uppbrottet

En gång i tiden var uppbrottet gemensamt för Israel ut ur träldomen i Egypten till frihet i Kanaans land för tolv stammar.

”Ut ur Egypten kallade jag min son.”
Hosea kapitel 11 börjar så.
Händelserna är sedan dess profetiska och visar fram på ett litet barn, som föddes för vår befrielses skull. Om honom står det också:
”Ut ur egypten kallade jag min son.”
Josef fick order av Herren att ta Maria och Jesusbarnet med sig och fly till Egypten undan Herodes. När faran var över fick den lilla familjen vända tillbaka och bosätta sig i Nasaret. Evangelisten Matteus vet om vem Jesus var och är och skriver:

”Ut ur Egypten kallade jag min son.” Matteus 2:15

I dagarna är det tolv år sen jag klarade att komma ut på nätet. Det har varit tuffa år minst sagt. Jag visste inte, att det finns så mycket bibelhat, så mycken lust att trotsa Herrens ord. Värre än det bibelhatet tycker nog jag har kritiken mot mig som kvinna varit, som vill förkunna evangeliet. Gång på gång har jag måst skriva i debatter, att jag inte är präst utan utbildad till arbetsterapeut. Till slut fick jag en egen liten plats i rymden. Varför skulle inte jag kunna få berätta om Jesus?

På Credo mötte jag en ung man, som var debattglad och konverterade till katolska kyrkan. Han har kvar sitt nicknamn ”Sleepaz” och har också egen Blogg. Stefan Herzcfeldt var aktiv och villig att samtala med mig om bibeltexter utan att ifrågasätta mitt bibelintresse. Den vänligheten kommer jag sent att glömma!
Här på min Blogg har jag fått hjälp med ”Egyptens plågor” av Stefan och sen rekommenderade Stefan teol.dr. Göran Larssons bok: ”Uppbrottet – Andra Moseboken i judisk och kristen tadition”. Det har inte blivit av att jag öppnat den förrän efter ett föredrag av Göran Larsson i Smyrnakyrkan. Då fattade jag, att jag har en bra bok hemma oläst.

Där är jag nu. Tidigare i livet är det en bok som heter:
”Ljus över korset”, som betytt mycket för min bibelläsning och mitt intresse för metaforer. Författaren en tysk präst/teolog Wilhelm Busch lämnade liberalteologin och började läsa bibeln på samma sätt som hans mor läste Tredje Moseboken. Det var dessutom en gammal man, som vågade visa honom på att klippan i ökenvandringen är samma klippa i nya testamentet. Det hade prästen inget sagt om i sitt föredrag om Israels ökenvandring. Så småningom kom boken: ”Ljus över korset”. En pärla för mig.

Vänner på nätet

”Stoppa förbundstecknet”

Det är bara fyra veckor kvar till påsk. Många vet inte varför vi firar påsk. Bibelkunskapen är låg men debattens vågor går höga bland präster. Den som vill tala om blodets betydelse blir stämplad som herrnhutare. Det är som om alla måste placeras i något fack för trygghetens skull och stanna där. Inte ändra uppfattning. Inte läsa på och ödmjuka sig inför historiens Gud. Omskärelsen har väl ändå något med judar att göra? Eller?

Nej, det skall inte handla om könsstympning av flickor i Afrika. Det skall handla om omskärelse av små pojkar. Det går inte att backa i historien och ta bort Guds handlande eller Guds löften. Det går inte att upphäva det förbund, som Herren ingått med Abram och hans tjänstefolk och Ismael. Abram fick namnet Abraham och var 99 år, när han blev omskuren och Ismael 13 år. Senare föddes sonen Isak med Sara, som var 90 år gammal.
Läs mera i 1 Mosebok kapitel 17

Läs mera! Varför? Jo, därför att det är så inne att tänka själv och dra egna slutsatser och vara mer intellektuell än Gud. JAG är på tronen och JAG köper inte vad som helst, som står i bibeln.

Jojo. Det märkliga är att Gud fortsätter att vara JAG ÄR DEN JAG ÄR i Sverige också oavsett alla intelligenta, belästa människor. Det är ingen rit med blodets beskydd! Det är en återkommande profetia om Guds enfödde son, som gav sitt liv till lösen för oss alldeles frivilligt. Så stor är Guds kärlek och sonens enighet med faderns vilja. Det är omodernt att tala om att vara under blodets beskydd. Det finns ingen referensram längre till kunskapen om blodets betydelse och ett felfritt offer. Då blir det så att kraften försvinner också från Guds folk.

Visst är hela historien omöjlig att omfatta och minst sagt smärtsamt. Moses hustru Sippora omskar sonen och tog lite blod och strök på benet. Detta är ingenting, som jag kan något om. Jag fick förslag på boken: ”UPPBROTTET Andra Moseboken i judisk och kristen tradition” av teol.dr Göran Larsson och i den boken läser jag om omskärelsens skyddande kraft. Sippora tillhörde inte Israels folk på annat sätt än detta genom sonen.

Paulus skriver om behovet av hjärtats omskärelse. Det sker genom omvändelse och omvändelse igen och igen. Guds handlande i historien kan ingen ta bort.

Sår som inte läker

Sår som inte läker med andra ord en oläklig skada på kroppen.
Det gäller de tolv igen, som fick ett uppdrag att föra Herrens tal vidare. Det är en lång historia och invecklad. Många vill sortera och godkänna delar av bibeln men inte allt. Kanske ta bort 1 % bara. Det kan väl inte vara så farligt? Och blandäktenskap fanns ju före vår tid för att inte tala om denne Jakobs fruar och bihustrur!

Nu är det som det är och historien med Labans lurenbedrägeri går inte att ändra på. Inte heller profetian om sonen tidigare till Abraham.
Det är judarnas egen historia, som blivit världshistoria om sår som inte läker – oläkligt är det sår du fått! Ingen finns som tar sig an din sak!

Visst det är bara att läsa på och se hur Israel trotsade Herrens bud och fick sina oläkliga sår. Det är hur lätt som helst nu också att lämna Herrens ord och få sår på kroppen, som inte vill läka.
Jeremia kapitel 30

Bibeln talar om Kristus som huvudet för församlingen som är kroppen. Det står inget i bibeln om Svenska Kyrkan eller frikyrkan. Jag lägger mig i det som jag inte förstår och sticker ut hakan igen och igen. Ett år har gått sen jag skrev ett öppet brev till en kvinnlig präst. Inte ett svar! Inte en kommentar fast det var hon som började och ville ha en debatt.

Och i Fjärde väggen skrev jag i morse:

”Läsarrekord på ettusenfemhundra…och jag får inte bli avundsjuk! -:)
Är inte detta för många att skjuta på prästen Helle Klein? Och innan dess vurma för f.d. ärkebiskopens teologi och hans lärjunges?
En av biskoparna såg till att Spong kom till Sverige med sin antibibellära…

Är det inte dags för försoningbudskapet i fastan nu?
Kristi blod för mig utgivet! Det är bara ett år sen Ulla Karlsson fick två artiklar i Svenska Kyrkans tidning om att få ta bort Guds rena lamm oskyldig På korset för oss slaktad.

Där sitter skadan! Där är såren!” Slut citat

Josefs drömmar

Josef har betytt så mycket i mitt liv som föredöme i alla olika situationer. En annan dag skall jag berätta om vad en kvinna betytt som föredöme i mitt liv och med mitt temperament.
Josef var ett med sin fars vilja och Herrens. När Jakob ville, att Josef skulle gå för att se hur hans bröder hade det svarade Josef: Ja, jag vill gå.
Den vandringen har många med mig följt. Den är tidlös. Avundsjukan som bröderna visade är tidlös inte bara svensk.

1 Mos 37:5-11
”En gång hade Josef en dröm. När han berättade den för sina bröder blev deras hat ännu starkare. ”Hör vad jag har drömt”, sade han. ”Vi var ute på åkern och band kärvar, och min kärve reste sig och stod upprätt och era kärvar ställde sig i en ring och bugade sig för min kärve.” Då sade bröderna: ”Skall du bli kung över oss? Skall du härska över oss?” Och deras hat blev ännu starkare på grund av hans drömmar och hans prat.
Sedan hade han en annan dröm som han berättade för sina bröder. ”Jag har haft en dröm igen”, sade han. ”Jag drömde att solen och månen och elva stjärnor bugade sig för mig.” Men när han berättade detta för sin far och sina bröder tillrättavisade fadern honom: ”Vad är det för en dröm! Skall vi komma och buga oss till jorden för dig, jag och din mor och dina bröder?” Bröderna retade sig på honom, men hans far kunde inte glömma vad han hade sagt.”
Bibel 2000

Det som är profeterat om Jesus i Gamla Testamentets texter uppfyllde Jesus. Josefs far Jakob hade också en dröm, som gick i uppfyllelse.

Drömmen som gick i uppfyllelse

Exkluderad

Vad är det som gör, att jag går igång så snabbt och blir otrevlig? Den otrevliga stämningen, som jag själv orsakade sitter ju i dag efter dag. Det är bara att ransaka orsak och verkan och jag som har bibeln som referensram hamnar alltid i Edens lustgård. Det är minsann inte bara Adam och Eva, som blev fördrivna därifrån och inte fick vara med längre! Jag är också fördriven och får inte vara med längre. Så bra att det finns ett ord för det:exkluderad.

Jag är exkluderad och får inte vara med längre! Det var precis därför som jag reagerade så häftigt och blev så otrevlig i tonläget.

Jojomensan! Så enkelt går det till att bli exkluderad. Det handlar bara om lite avundsjuka. Jag ville ju bara, att han skulle se mitt offer också och inte bara den andras! Visst var det så det gick till en gång i början, när Kain jämförde sitt offer med Abels? Båda hade ju gett sina offer till Herren och sen gjorde Herren skillnad och gav en beröm och negligerade den andres. Vem vill vara den andre eller den andra? Vem vill bli negligerad? Det är väl all orsak att reagera och bli förnärmad! Ser du inte mitt offer då?

Inte nog med det, att jag blivit förnärmad. Herren vill prata med mig om mina känslor dessutom och undrar varför jag blivit så mörk i blicken. Ögonen ler visst inte längre, när avundsjukan tagit över. Inte nog med det. Han läser mina tankar som en uppslagen bok och menar på att det är mitt ansvar att ha (H)järnkoll. Ja, det är ju där jag gått med på gamla dar. Jag får alltså inte ens släppa inte lite sund avundsjuka! Jag får inte reagera och blir upprörd! Jag får inte bli besviken över att inte jag får vara med som talare!
Och detta med (H)jänkoll lägger sig Herren i! Jag skall ju vara lagom religiös och inte låtsa om mitt kristna engagemang dessutom och så hamnar jag under hans lupp! Nu är jag exkluderad. Det är inte så många år sen jag lärde mig dessa märkvärdiga ord, som de lärde bollar med. Inkluderad är motsatsen och det var förstås en pastor, som predikade om att alla är inkluderade under korsets tecken.

Kain gjorde bort sig i början av skapelsen och släppte in lite avundsjuka i sitt tankesystem. Det skulle han inte ha gjort. Han borde ha (H)järnkoll på sina tankar och känslor. Det tyckte Herren och sa det till Kain.
Du bör råda över dina tankar! Gör du inte det så lurar …… ja, ni vet det där hemska ordet, som inte får nämnas i Sverige längre för ingen har det.

Historien fortsätter ju med att Kain inte hade någon (H)järnkoll utan gick bort och slog ihjäl sin ende broder Abel.

Så kan det gå utan tecknet i pannan! Det gäller att vara inkluderad i korsets kraftfält.

Silverbägaren i säcken

Idag skall jag ut på djupt vatten. Det är inte riktigt OK, att arbeta med drömmar. Nu finns de i bibelns berättelser oavsett vad vi tror eller inte tror. Josef hade två olika drömmar, som bröderna avundades.
1 Mosebok kapitel 37
Jakob som far med längre perspektiv bevarade detta i sitt minne. Det är lätt att hänvisa till Josef Marias blivande man i Nya Testamentet, när han fått en dröm om Jesus. Matteus kapitel 1.
Allt hör i hop med allt för den som vill ha helheten.
”Summan av ditt ord är sanning, dina rättfärdiga lagar består för evigt.” Psaltaren 119:160

Josef prövade sina bröder länge innan han gav sig till känna för dem. Det gäller ju bara att läsa kapitlen 37-50 i första Moseboken. Det jag vill visa på idag är silverbägaren, som var Josefs och som han drack ur. I de orden finns profetian om upprättelse för var och en som tror. Silver står för Guds tal, som är rent. Silver skulle användas som fotstycken till brädorna i tabernaklet för att brädorna skulle kunna stå upprätt och bli en helgedom för Gud.
I Nya Testamentet finns texter om att vara upprättad inför Gud på ORDETs grund och så bli ett tempel åt Gud.

Nej, jag skall inte gå händelserna i förväg. Vi närmar oss påsk. Vi närmar oss bibeltexten, där Jesus instiftar nattvarden. Han tog kalken och tackade Gud. (Hur kan någon komma på idén att ta bort förkunnelsen om förbundsblodet? Det är en bra fråga för Svenska Kyrkan tidning.)

Kunde någon av hans tolv lärjungar dricka Jesu lidandets bägare till botten för oss och för syndernas förlåtelse?

Josef prövade sina bröder genom att lägga sin egen silverbägare i Benjamins säck. När bröderna kommit utanför staden skickade Josef hovmästaren med flera efter bröderna och anklagade dem för stöld. Israel fick verkligen tänka igenom vad de gjort mot Josef sin broder. Men det tog tid att fatta. Tolv är ett förbundstal och alla tolv fick senare uppgiften att bära Guds tal vidare till alla människor.

Det kan ta lång tid nu också att fatta vad Jesus gjort för oss.

Upprättade människor är ett tempel åt Gud tillsammans

Egypten

Det fanns orsak att ta fram boken av Göran Larsson:
UPPBROTTET
ANDRA MOSEBOKEN I JUDISK OCH KRISTEN TRADITION

Orsaken var en föreläsning av Görans Larsson om sionismen.
Nu har jag läst bara några sidor men nog för att bli glad över denna räddning, som ingen kan hindra. Jag har läst om ett hebreiskt ord, som är det samma i Noas ark som i den lilla korg, som Mose blev lagd i Nilens flod. Vattnet är både ett dödshot och en möjlighet till räddning.

I bibelns historia kommer Josef och hans bröder mellan den stora floden och uttåget genom Röda havet. Jag citerar ur 1917 års översättning:

”Och Israels barn gingo mitt igenom havet på torr mark, under det att vattnet stod som en mur till höger och till vänster om dem….Så frälste Herren på den dagen Israel från egytiernas hand och Israel såg egyptierna ligga döda på havsstranden.
Ur 2 Mosebok kapitel 14.

Vattnet är ett dödshot eller en möjlighet till räddning. Visst. Det går att debattera Guds vrede över ondskan i all oändlighet och att det drabbar oskyldiga små barn också som lever i ”världen”, när det händer. Både ”Egypten” och ”världen” står för något inom ramen för Guds ord.

”Skriv mer om Josef!” Så sa en av mina läsare. Josef är aktuell nu i fastetid som förbild till Jesu vandring på jorden och hans ångest inför korset som väntade.
Här är ett smakprov bara:

1 Mos 45:1-5
”Nu kunde Josef inte längre behärska sina känslor inför hovmännen.
”Låt alla gå ut härifrån”, ropade han, och ingen av dem var kvar hos honom då han gav sig till känna för sina bröder. Och Josef brast i gråt. Han grät så högt att egypterna hörde det, och faraos hov fick veta vad som hänt. Josef sade till sina bröder: ”Jag är Josef. Lever min far?” Hans bröder kunde inte svara honom, så förskräckta blev de. Då sade Josef till bröderna: ”Kom fram hit.” De gick fram till honom, och Josef sade: ”Jag är Josef, er bror, som ni sålde till Egypten. Men var inte bedrövade för att ni sålde mig hit och förebrå er ingenting. Det var för att rädda liv som Gud skickade mig hit före er.”
Bibel 2000

Dagsaktuella händelser visar på att Jakob=Israel är precis lika utsatt nu som genom hela världshistorien. Det är bara att ta fram en världskarta och se vilka stora, mäktiga land som omger Israel.

Anti Kristus

På Credoakademins debattsida finns en tråd som pågått länge:
”Är Gud kristen?”
Är detta något att debattera om? För mig är det bara en språkfråga, att kristen kommer ur roten på Kristus. Tidsangivelsen finns på ett ungefär i Nya Testamentet och platsen var Antiokia:
”det var i Antiokia lärjungarna först började kallas ”kristna”. Apg.11:26
Kristus betyder den smorde på grekiska språket. Messias betyder den smorde på hebreiska språket. Om jag fattat rätt.

Så det är lätt att följa utvecklingen i släktforkningen, där Gud steg ner på jorden och blev människa genom sin son Jesus. Matteus kap 1.
Noa hade tre söner Sem, Ham och Jafet och Guds frälsning till oss går genom Sem. Sen går det lättare att begripa ordet antisemitism för min del. Jag kan bara svara för mig. Det behövs någon att skylla på. Syndabockarna är utsedda från början. Se 3 Mosebok kapitel 16.

Att det utspridda släktet över hela jorden sen haft en kronisk längtan efter Sion är värt att begrunda. Det blir lite mer begripligt, om vi lär oss vad Sion står för. Nuvarande Jerusalem är en plats för alla folkslag att tillbedja denne Gud, som steg ner till oss och blev människa. Där finns Golgata i historien snart 2000 år tillbaka i tiden.

Försök den som kan att utrota människors längtan! Kroppen går att döda men inte själen/psyket. På latinska spåket finns roten till andas i lunga och luft och det var Gud, som blåste liv i den första människan. När en människan dör pyser luften ur. Andningen upphör.

Varför då krångla till det och vara mot Israels Gud? Varför då krångla till det och vara mot livet och luften vi andas? Den som tror på Kristus kan bli född på nytt till ett levande hopp i ett nu. Sluta vara anti Kristus!

Sången om Jerusalem och längtan dit

Gud har sagt ”ja” till mig

Hel sjukpension var ett faktum vid 52 års ålder. Det var en fruktansvärd besvikelse, att vara så dålig i ryggen och inte orka arbeta längre! Och vart tog kallelsen vägen, som jag fick vid 17 års ålder i Missionkyrkan i Trollhättan?
Som jag har undrat! Som jag har ältat framgångsteologin! Vad har jag gjort för fel? En dag var det färdiggrubblat, när jag mötte en ledamot i styrelsen i Räddningsmissionen med orden:

– Gud har sagt ”ja” till mig!

Hon fattade inget av det som var självklart för henne men inte för mig. Om detta lär feministteologi handla att lyfta upp de bibeltexter, som män inte lyfter upp. Om jag fattat rätt.

Detta är en personlig Blogg och inget annat. Så jag skriver i jagform. Min bok är slutsåld nu.
”Pat. är frisk och pigg för övrigt”
Det innebär att 100 ex hade en försäljningstid under tre månader. Sen var den tiden slut. 200 ex hade en försäljningstid under sex månader. Den tiden är slut nu.
Det märkliga är att det svåraste kapitlet i mitt liv inte hörde till berättelsen i boken enligt mångas kreativa kritik. Det var för svårt. Det var nästan obegripligt. Och då blir det ingen mer tryckning. Det som varit svårt för andra att förstå om blodets funktion i människokroppen är A och O för mig. Utan ett blodomlopp dör människan. Utan försoningens blodomlopp genom tro på Jesus dör jag andligen. Det var ett stort problem för mig att förlåta det system inom sinnesjukhusvården som var år 1956. Det höll på att knäcka mig för livet. Genom Guds nåd är jag vad jag är. Hans nåd har inte varit förgäves.

Här är en bra artikel att läsa

Före detta

Det händer att någon väljer fel förkortning och skriver f.d. i stället för förkortningen f. för född och sen flicknamnet.
Så bra då om jag kunde skriva f.d. Gunnel till exempel. Detta är min Blogg och jag är personlig. Alla människor har ett f.d. till och med Milla, som jag mötte första gången som ofödd 7½ månad gammal och började längta efter. Nu springer hon visst omkring redan 9 månader gammal. Tiden går så fort för en f.d. baby. Det var i början av januari mötet med henne var tänkt men tiden rann ifrån mamman. ”Ler”

Idag bjuder jag på en bild av min f.d. arbetsplats i Haga. Vi revs ner samtidigt kan man säga och jag fick full sjukpension. Det var inte roligt! I denna gamla byggnad har jag mött mitt livs första kvinnliga teolog. Det gick inte att få bli prästvigd på den tiden för en kvinna. Hon höll ett bibelstudium för gruppen frivilliga, som skulle bli besökare på fängelser. Texten hade hon valt från gamla testamentet och visade på hur många verb det var för att riva ner och bara ett för att bygga upp. Om jag inte minns fel från slutet av 60-talet eller år 1970, så hänvisade hon till hur människor kan brytas ner av flera olika anledningar. Hoppet fanns i ett bygga upp.

Det blev en plats kvar på det slitna golvet också, när jag ställde en fråga till pastor Roland Hellsten. Han hade kommit hem från Amerika och kunde inte svara på min fråga direkt men fiskade upp ett litet testamente på grekiska ur fickan och kontrollerade min fråga. Så sken han upp och bekräftade, att så står det! Kan detta vara så noga att kunna vad det står egentligen? Ja.

För där är vi igen och jag personligen. Jag är ingen f.d. baby och ingen liten flicka, som fick namnet Gunnel. Någon har sagt att kvinna föds man inte till – det blir man (och gammal om man får leva). Och jag har levt med Mose i öknen och mötte Herren Gud i en brinnande buske. Mose var en f.d. i allra högsta grad och insåg vad han varit och inte blev. Herren visste detta mer än väl och mötte honom med sitt:

JAG ÄR DEN JAG ÄR…

Denne Gud är den samme och möter vilken f.d. som helst med samma hälsning: JAG ÄR DEN JAG ÄR oavsett om vi bara få kan se detta på svenska språket.

Det jag hade hört och frågade Roland Hellsten om var, att Jesus använde namnet JAG ÄR i Getsemane, när de romerska soldaterna kom för att gripa honom. Det är bra att kunna grundtexten i grekiskan också. Det blev en plats kvar på det slitna golvet i Räddningsmissionens lokaler runt år 1970.

Jesus kallar sig JAG ÄR fortfarande och har samma namn som Herren Gud i Gamla Testamentet. Jesus är Gud och människa. Han kan börja om när drömmarna raseras och bygga något nytt. Jag har varit i öknen tillsammans med andra turister och studerat all sand och brist på växtlighet och lyssnat på författaren Gunnar Edmans föreläsning om Herrens möte med Mose. Det var också tidigt 70-tal.

Denna Blogg tillägnas min unge vän Pär, som jag mött på nätet och sen IRL.
Vi måste träffas igen i vår Gudstjänst, tycker jag. Hälsa din fru!

Det gamla blir rivet…Foto: Gunnel Bergstrand