Jag älskar Paulus

Pär och Linnea Stenberg är både ”nätvänner” till mig och sen riktiga vänner. Det är inget nytt med Pärs kärlek till Paulus. Om jag inte minns fel, så har jag skrivit det samma i min presentation.

Här kommer generöst en Gästblogg av Pär:

Paulus och vår resa till Efesus

Jag älskar Paulus. Jag kan inte finna ett bättre sätta att formulera det på. I år har jag bott i hans brev och jag har lärt känna honom genom dessa. Jag har läst hans ord otaliga gånger på svenska såväl som grekiska och jag har läst mer böcker om honom än vad jag kan räkna. Han är min inspiration, min förbild, och mitt ankare i den kristna tron. Jag kan inte annat än att beundra hans passion, hans starka övertygelse att Gud har gett liv åt människan Jesus. Jag berörs av hans motgångar, hans ständiga kamp, hans varma hjärta gentemot sina barn i tron (läs brevet till Filemon eller Filipperbrevet). Jag har gråtit med honom och jublat i glädje tillsammans med honom. För mig så reflekterar Jesus såsom ingen annan kan. Han gjorde hela sitt liv till ett gestaltande av vår Herres evangelium och genom honom ser vi hur Jesu budskap ser ut i kroppslig gestalt (1 Kor 4:11ff, brevet till Filemon). En komplex person med ett brinnande hjärta för Gud och för vad Gud har gjort i och genom Jesus från Nazareth. En dynamisk personlighet; ett strålande exempel av Kristi mildhet, men har precis som Herren Jesus en skarp tillrättavisande ton (Gal 3) och en brinnande sarkasm när det behövs (1 Kor 4, 2 Kor 11-12 etc.). Jag kan verkligen inte säga något annat än att jag verkligen älskar Paulus.

Paulus är en av de huvudsakliga anledningarna att jag är och förblir kristen. När diverse invändningarna kommer mot den kristna tron så har jag tre saker som ständigt håller mig kvar: 1) de historiska bevisen för Jesu uppståndelse från de döda; 2) det oemotståndliga porträttet av Jesus i evangelierna som min själ bara skriker ”Ja!” till; 3) men framför allt vittnesbördet från Paulus själv. Paulus är den av Nya Testamentets författare som vi med säkerhet kan säga tillhör den första generationen av kristna och som påstår sig ha sett den uppståndne Herren Jesus. Efter att ha levt tillsammans med Paulus så intensivt som jag har så kan jag inte svara annat än affirmerande till Pauli retoriska fråga: ”Har inte jag sett Jesus, vår Herre?” Alltså blir Paulus en viktig del i min kristna tro. Det gamla argumentet som så ofta används om Jesus: (Var han en galning? Lögnare? Eller Guds Son?) kan överföras likaså på Paulus: Var han en galning? Lögnare? Eller hade han verkligen sett och blivit utsänd av Guds Son? Jag kan inte hävda något annat än det senare.

Sedan det att mitt Paulus-intresse blommade upp för 6-7 år så har det länge varit en dröm att få besöka någon av de platserna där han har varit; och den här sommaren hade stunden äntligen kommit. Jag och min fru Linnea skulle åka till Bodrum, Turkiet vilket ligger 3 timmars bussfärd från Efesus (och också några timmar från Kolossae, Laodicea, Smyrna, Kos, Mileteus, m.fl).

Efesus har en rik historia och det var också en viktig stad för de första kristna. Här levde och undervisade Paulus i tre år, det var här ifrån första Korintherbrevet skrevs och det var hit första och andra Timotheos brevet sändes (förutsatt att dessa verkligen är skrivna av Paulus själv; en komplicerad fråga som inte kommer beröras här). Det kan vara värt att nämna att Efesierbrevet inte nödvändigtvis var skrivet till Efesierna. Texten ”till den heliga i Efesus” har textkritisk problem då frasen ”i Efesus” saknas i viktiga handskrifter. Troligen var brevet ett rundbrev, varav en kopia kanske sändes till Efesierna och troligen en kopia till Laodicea Det var inte bara Paulus som hade kopplingar till Efesus: Församlingen i Efesus får ord direkt från Jesu mun i en av breven i Uppenbarelseboken. Johannes sägs ha bott i Efesus under den senare halvan av sitt liv, Ignatius skriver ett av sina brev till de troende i Efesus (c.a år 110), och Polycarpus, en av Johannes efterföljare, är verksam här. Efesus omnämns vid ett flertalet ställen i Bibeln: Apg 18, 19, 20; Upp 1:11, 2:1ff; 1 Kor 15:32, 16:8; 2 Kor 1:8 (?); 1 Tim 1:3; 2 Tim 1:18, 4:12.

Det fanns något ofattbart stort i att få vandra där Paulus själv en gång har vandrat. Även om mycket av Efesus fortfarande inte har grävts upp och då många av byggnaderna tillkom efter Paulus tid så är platsen den samma. Jag blev hänförd av tanken att jag tittade på samma berg som Paulus en gång beundrat med sina egna ögon för två tusen år. Det var så stort, att jag knappt kunde begripa det. När Paulus reciterade från Psaltaren om Guds magnifika skapelse så var det denna vy han såg framför sig. Och nu, två tusen år senare, här stod jag – resultatet av Paulus missionerande för att ge oss hednafolk en del i Abrahams arv och för att vi skulle få bli adopterade in i Guds familj.

Tyvärr så hade vår guide inte lust att ge oss tid till tystnad för tanke och reflektion. Det är sorgligt att leva i en tid då tystnad ständigt måste bekämpas med prat, tv och musik. Tystnad till tankar, bön och reflektion borde vara en stor del i vårt kristna liv. Står det inte skrivet: ””Bli stilla och besinna att jag är Gud, upphöjd bland hednafolken, upphöjd på jorden”; och ”Salig är den som har sin glädje i Herren undervisning och tänker på den dag och natt”)?

Vår hetsiga guide fortsatte med att skynda oss på genom staden. Efter någon timma så kom vi till Efesus stora amfiteatern som i sin slutgiltiga form kunde ta 25 000 människor. Detta är med all säkerhet den platsen som Lukas omnämner i Apostlagärningarna 19:29 (το θεατρον) där Paulus ställs till svar för de oroligheter han orsakat för vissa i staden.

Flertalet byggnader var från tiden efter Paulus (bland annat det välkända Celsus biblioteket). Jag fick möjlighet att beskåda flertalet inskriptioner, dock var de omöjliga för mig att försöka datera (och läsa. Mitt vokabulär är begränsat till vad vi finner i NT och DÅTEXTENVARSKRIVENSÅHÄRSÅVARDETSVÅRTATTURSKILJAVARETTORDBÖRJADEOCHETTANNATSLUTADEALLTSÅVARMINABRISTANDEKUNSKAPERINTETILLSÅSTORHJÄLP). En av inskriptionerna listade kejsare som är från andra århundradet så vissa var troligen från 300-talet. Utöver dessa inskriptioner så fann vi inristade IXTHYS-symboler på marmorstenarna. ΙΧΘΥΣ-anagrammet (ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΘΕΟΥ ΥΙΟΣ ΣΟΤΕΡ) i sin äldste form har utseendet av ett hjul med ekrar i (när bokstäverna i anagrammet förs samman bildar de mönstret av ett hjul med ekrar). Troligen härstammar dessa från tiden då de kristna fortfarande var förföljda för sin tro och då det fanns ett behov att signallera för andra kristna att de inte var ensamma.

Vips så var vi ute från staden och tillbaks på bussen. Vi åkte för att besöka Artemis tempelet (som också hänvisas till i Apostlagärningarna 19) men då ingenting av tempelruiner är original (de är i tryggt förvar vid ett museum) så var det inte mycket att se; jag och Linnea hade hellre stannat i Efesus någon timma extra. Men något som var otrooooligt retsamt var att man kunde på avstånd se Aposteln Johannes grav (!) ifrån tempel-området där vi befann oss. Jag är i vanliga fall mycket skeptisk till platser som utger sig för att vara en apostels grav eller Jesu födelseplats etc, men det finns flera tidiga traditioner, bland annat hos Irenaeus, som placerar Johannes i Efesus mot slutet av sitt liv. Alltså finns det goda skäl att tro att den här graven faktiskt tillhör den historiske Johannes. Men tyvärr så ingick inte denna sevärdhet i vår Efesus-tur! Jag var otroligt besviken. Inte heller fick vi se platsen där Konciliet i Efesus hölls år 431. Nästa gång åker vi inte med Vings-guidade turer.

Så vad tar jag med mig från allt detta? Många saker. Att få en tydlig inre bild av hur landskapen och städerna runt Paulus tid såg ut levandegör Apostlagärningarna, men främst av allt så får jag en bättre bild av den historiske personen Paulus som levt i tid och rum, den mannen som av Gud fick nåden att se den uppståndne människan Jesus.

/Pär

Pär vid ed Ixthys-symbol

Tillsammans Till förfogande

Ida Andersson lever inte längre och alla kapell på västgötaslätten är rivna eller sålda till boningshus.
Margit Sahlin lever inte längre. Det skulle vara mycket intressant, att få lyssna till den kamp hon hade innan hon blev prästvigd.
Med hjälp av Google söker jag på Ingegerd Dackerud en av Svenska Missionskyrkans första kvinnliga pastorer. Kan det bli bättre? I ett församlingsblad för Motala hittar jag henne och rubriken är:

Tillsammans Tillförfogande

Snart kommer missionär Alice Sandbloms bok ut:
Kongominnen
Alice var mitt föredöme, när jag var tonåring. Några år senare fick jag träffa en av Svenska Missionsförbundets första kvinnliga missionärer Mathilda Larsson kallad tant Mattis. Den lyckan kan ingen ta ifrån mig! Hon var gammal år 1955 och jag var ung. Det priset de första missionärerna fick betala går inte att fatta.

”Jag har förlorat mina barn,” sa hon en gång men ett barnbarn kom på besök.
Nu kommer kongoleser till Sverige och berättar om Jesus.

När sången tystnar

Det var länge sedan som Wasti Feldts sång tystnade. Nu kommer all den uppmuntran, som hon kanske behövt lite tidigare i tiden. En eloge till pastor Jean-Erik Mårtensson, som vågade bryta mönstret och släppa fram en kvinna! Den första kvinnliga äldsten var en av mina vänner Elisabeth Hörn Sjöstedt. Detta var så stort, att en kvinna fick bli äldste inom Pingströrelsen, att meddelandet lästes upp i Sveriges Radio.

En eloge också till pastor Zeibrant Näslund, som visade mig så stort förtroende och lät mig tala i Närradiosändningar ända från dess början. Det är också historia.

Men ont gör det fortfarande. Fortfarande är jag snarstucken och tar illa vid mig, när kvinnor skall tystas ner. Vad är det, att konkurrera om att få våndas inför Guds ord och sen kanske våga förkunna, vad han vill ha sagt?

Läs mer om Wasti Feldt här

Inre rum

En dag nyligen var jag på väg mot Gyllenkroken och Inre rum. ”Inre rum” var ett projekt, som blev utan bidrag efter år 2010. Kvar är eldsjälarna engagerade för psykiskt sjuka eller personer med neuropsykiatriska handikapp.

På hållplatsen Svingeln steg vi av en dam och jag och gick i riktning framåt. Något annat håll existerar nog inte för någon av oss. Av hennes lite orginella klädsel, ur min smak sett, så var vi nog båda på väg till Gyllenkroken.

Plötsligt tilltalade hon mig fast vi var okända för varandra. Det är ungefär min stil men inte just då.

– Varför sjunger du inte?

Jag blev så överrumplad och trevade på svaret, att jag inte tänkt på det. Barn brukar ju sjunga och nynna…
Hon lät sig inte nöja med svaret utan svarade själv.

– Om man har en sång inom sig, så sjunger man!

En stor eloge till personalen på Gyllenkroken. Damen gick sin väg vidare men dök upp lite senare, när jag redan var där.

Om man har en sång inom sig, så sjunger man!

Läkedom i såren

Underrubriken blev för svår. Jag måste backa flera steg. Om jag började med att relatera till händelser i bibeln, så skulle den som läser tappa intresset för min bok. Det kanske inte fanns någon bibel i huset. Det kanske inte gick att hitta berättelsen, som jag syftade på.

Sår som inte läker, förstod psykologen. Hon till och med sa i början av våra samtal, att det var tragiskt, att jag ingen hjälp fått tidigare. Nu har det gått fyra år sen dess. Jag bad en psykolog läsa kopian av min sjukjournal. Jag bad om hjälp trots att jag skämdes så fruktansvärt över innehållet.
Och jag måste backa och backa. Det finns ingen referensram till såren, som inte läker för den som aldrig varit i min situation på 50-talet. Det finns ingen referensram till den läkedom, som finns i Jesu sår heller. Knappast.

Den undervisningen skall bort om läkedom i såren!

Guds rena lamm oskyldig
på korset för oss slaktad…

Guds utvalda sändebud vill ta bort grunden för läkedom!

Gång på gång länkar jag till ”Fjärde väggen”. Där får jag adrenalin till en ny blogg igen och igen. För så är det:
Var och en måste ta konsekvenserna av sitt handlande.

När jag som patient på ett av landets största sinnesjukhus anmärkte på vården av patienter, så minsann fick jag ta konsekvenserna och betala ett högt pris!
Sen dess har jag haft svårt att sortera vad som är svåra minnen som dykt upp och vad som är fel. I tankarna har jag idiotförklarat mig, eftersom jag varit på ett sådant ställe.

– Du är inte klok, Gunnel!

Var och en måste ta konsekvenserna av sitt mod att anmärka på systemet! Det gäller även idag för den som vågar anmärka på Svenska Kyrkan som system.

1 Joh 1:5-10
Och detta är det budskap som vi har hört av honom och förkunnar för er: att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom. Om vi säger att vi har gemenskap med honom men vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen. Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra, och blodet från Jesus, hans son, renar oss från all synd. Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva, och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat gör vi honom till lögnare, och hans ord finns inte i oss.

Att ta konsekvenserna

Lagom

Det lär vara svårt att översätta ordet ”lagom” till andra språk. Några önskar, att jag skulle vara lagom religiös. Med andra ord gärna ha det för mig själv men inte irritera andra…
Det blir så snubblande nära ljummen, tycker nog jag. Detta är inget som behagar Gud. Hellre då kall eller varm.

Så jag tänker inte ens skämmas över att Stefans Swärds senaste Blogg tilltalar mig i allra högsta grad. För om inte Gud får vara Herre så tar den andre över. Eller också hade Jesus alldeles fel.

Nyttig läsning

En skattkista

Där går min smärtgräns – 0 kommentarer och 0 besök. Vad hjälper det att klaga? Jo, en FB-vän föreslog en länk till kistan. Det tog lite tid att fatta för FB-vänner smäller inte så högt minsann. Det händer, att någon gett sig till känna med vänskap från slutet av 60-talet. Det är mer än vad Mr Facebook kan förmedla. Så här kommer länken som hör ihop med dikterna av Karin Breman. Min morfar tillhörde en av de första medlemmarna och Karin en av de sista. Just i den Kyrkan.

Ur diktboken: Sponsrad av himmel och jord

Dolda skatter

Gudstjänst

Det är lätt att tala förbi varandra. Det är lätt att missförstå. Det är lätt att fega ur om ingen vill förstå. Jag är uppvuxen inom frikyrkan och anmärker bara på Kyrkan i Sverige. Som om Kyrkan inte vore det samma som bibeln menar? Vilken kyrkobyggnad har jag anmärkt på i så fall? Vilken arkitektur är det, som inte faller mig i smaken?

Så idag får det bli en dikt bara som kommit till innan en församling upplöstes och Missionskyrkan såldes.

Ur diktboken: Den som planterar ett träd har inte levt förgäves av Karin Breman

Synd = otro

I min förra blogg lovade jag ett gammalt foto med bikupor, som hade halmtak. Det hittar jag inte bara två andra. Det ena har för dålig kvalitet och det andra är inglasat.

Däremot har jag hittat en bok i bokhyllan om prästen Erik Jakob Ekman, som blev anmäld till domkapitlet. Inte för att han begravt en man, som tidigare begärt utträde ur Svenska Kyrkan utan tvärtom. Det gällde tonåriga pojkar, som inte kunde tro, att Jesus är Guds son. Då ville prästen vänta att konfirmera deras barndop i faderns sonens och den helige andes namn. Det fick han inte utan blev anmäld till domkapitlet. Och blev avkragad.

En av lärosatserna är, att Jesus är avlad genom helig ande född Gud och född människa. Tonåringar som inte kan tro detta nu för tiden blir konfirmerade ändå. Vilken tro eller otro de har kvittar lika eftersom många prästvigda heller inte tror på bibelns lära. Romanförfattare har rätt att ta avstånd till Kyrkans lärosatser (=dogmer) och fantisera hur mycket som helst. Den som undervisar i Guds ord skall däremot få en strängare dom än den som inte undervisar. (Jag är kvinna utbildad inom sjukvården dessutom och väl medveten om detta.)

Dopet öppnar för medlemskap i Svenska Kyrkan. Johannesdopet var ett dop till omvändelse och sinnesändring. Johannes Döparen banade väg för honom, som skulle döpa i ande och eld.
En enda gång i världshistorien har det hänt att en orörd ung kvinna blev havande genom helig ande. En enda gång i värlshistorien var tiden inne att Gud steg ner på jorden och blev människa också. Det undret behövs ingen mer gång.

Det är tragiskt, när orden genomgår en sådan inflation, att de betyder något annat. Johannes Döparen röjde vägen för Jesus. Det hade profeterna gjort långt tidigare i historien. Löfteslandet skulle ha fristäder strategiskt så att vägen dit inte var för lång att nå för den skyldige. Vägen till fristäderna skulle hållas i ordning. Det fick inte bli för svårt för den skyldige att nå närmaste fristad. Johannes Döparen var den siste, som röjde vägen fram till Jesus. Sen blev ”den vägen” helt synlig. Jesus är den väg till en frikännande dom, som profeterna förutsagt. Han är den enda vägen att nå fadern.

I det dopet han ger kan människan få ett nytt namn, som ingen annan känner utom den som får det.
Och en vit sten.

Blommor och bin

För tredje gången såg jag på intervjun med författaren Elsie Johansson igår – en dokumentär av stort värde. För min del ville jag förvissa mig om hur hennes ord föll om uppgörelsen med sin barnatro och frälsning. Elsie Johansson tolkade som så att pappan tyckte det nog var bra att vara med i missionshuset och inte komma hem med barn. Barnet skulle inte bli med barn.

Så blev författaren vuxen och tog avstånd från Kyrkans dogmer. I min släkt en bondfamilj fanns skräcken för bildning vid Skara Högre Allmänna Läroverk på 1800-talets mitt, att ingen mer i syskonskaran fick studera. Den slutsatsen har jag dragit själv genom min släktforkning.

”Börja i anden och sluta i köttet”
Han dog till och med innan studenten.
Först i nästa generation fick den i syskonskaran, som inte dög till bonde studera till präst. Snart skall det handla om blommor och bin. Jag har reprofotograferat flera bikupor från den tiden, då det ingen sexualupplysning fanns. Det skall vara sexfantasier om böcker skall sälja och uppgörelse med dogmer. Till exempel att Jesus blivit till genom helige ande i Marias moderliv.

Jojo. F.d. ärkebiskopen gjorde antagligen också upp med Kyrkans dogmer under vägen till en stor kunskap och bildning. På landet kan de fortfarande mycket om blommor och bin utan att tvivla på att Gud är större än deras kunskap. En författare får gärna göra upp med sin barnatro. En präst bör ödmjuka sig inför sin Herre. Eller också välja ett annat yrke. Hela bibelns förkunnelse är, att Gud är det omöjligas Gud och den ende. Inte en av många. De andra är avgudar och värdelösa i längden.

En som håller på att lära sig mer och mer om bin skall snart döpa en tredje generationens drottning i hennes egen odling. Så går det när präster lämnar sin uppgift att tro på bibelns undervisning och tar avstånd från Kyrkans dogmer!

Då börjar folket att döpa båtar och en ny drottning bland bina.

Här finns både kunskap och ironi över Svenska Kyrkans situation

Skapelsefrågan och många blommor

”Det är horribelt!”

En blogg skall vara spontan. Jag för min del behöver inte träna på att vara spontan. Pratar först och tänker sen ibland eller ofta. Nu kommer jag att skriva så efter att ha sett programmet med den kända författaren Elsie Johansson. I förra bloggen nämde jag Marianne Fredrikssons triologi.
Båda har en mycket stor läsekrets. Elsie Johansson jämfördes med Selma Lagerlöf.

Det var ett fint program och jag kommer att se det igen. Det som intresserar mig alldeles särskilt är ju synden. Den fattar inte alla präster eller biskopar. Den fattar bara ett barn intuitivt.

Det kanske blev sagt i förbifarten, att hon blev frälst som ung och var med i en Missionskyrka. Föräldrarna sa inget emot det även om de inte förstod detta. Längre fram i sändningen berättade Elsie Johansson det horribla i att tro på Jesus avlad av den helige ande utan att vara född på vanligt sätt genom en mans säd.
”Det är ju horribelt!”
Var det inte så författaren Elise Johansson uttryckte detta och lämnade det frikyrkliga?

Exakt. Hennes framgång blev på ett naturligt sätt, när hon vågade skriva mer om sex. Framgången kostade henne äktenskapet. Böckerna sålde bättre och bättre.

Jesus satte fingret på den ömma punkten direkt. Oavsett hur många under han gjorde så trodde de lärde, att undren var gjorda i Beelsebuls namn. Jesus sa till den lame mannen en annan gång, att hans synder var förlåtna, förlamningen fick ge vika. Han kunde ta sin säng och gå.
Så fick inte Jesus säga! Bara Gud kan förlåta synder! Vadå syndat? Han hade inte syndat mer än någon annan enligt en annan svensk författare.

Joh 16:7-9
Men jag säger er sanningen: det är för ert bästa som jag lämnar er. Ty om jag inte lämnar er kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går skall jag sända honom till er, och när han kommer skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Synd: de tror inte på mig.

Detta är något att bita i även för biskopar! Hela bibeln visar fram mot korset, att Jesus måste dö för våra synder i vårt ställe. Det är en blodig historia med ett felfritt offer en gång för alla. Det finns bara en enda syndabock, som klarade den skuldbördan.

Det är den största synden, att inte tro att Jesus är Guds son, som for tillbaka till den härlighet han lämnat för vår skull.

(Bibelhänvisningar Markus kap 2 och 3, Johannes kap 17)

Ett tecken till skydd

Undrar just hur det tecknet såg ut som Herren satte på Kain. Kain hade inte klarat av att råda över sina mörka tankar och sin avundsjuka mot broden Abel. Han hade fått en ärlig chans. Bibelns beskrivning stämmer inte med romanens dialog i Marianne Fredikssons triologi! Det finns många tecken i bibeln men detta är väl det första, som pekar fram mot korset. När Kain slagit ihjäl sin broder insåg han, att skulden inför Gud var för stor för att kunna sonas. Så mycket förlåtelse fanns inte att vänta.

– Motsatsen till liv är inte död utan synd

Det var en pastor och handledare, som visade mig på när jag var ung. Ordet synd får inte användas. Det är ett fult ord minst sagt. Vi skall vara positiva och tala om kärlek och energi bara. Kvar är att det är människan förelagt att en gång dö. Dödsfruktan kan inte botas med mediciner. I dödsfruktan ligger tanke på straff. Och den som fruktar är inte fullkomlig i sin kärlek. Det är mycket att tänka på som inte går att prata bort intellektuellt. 1 Joh kap 4

1 Mos 4:15
”…Och Herren satte ett tecken på Kain, för att han inte skulle bli dräpt av vem som helst som mötte honom.”

Undrar just var botten finns, att Herren skall ge upp och inte vilja ge förlåtelse längre? Jag tänker på vår tids ondska. Kain mördade sin broder. Den skulden förutsade Herren skulle ge rastlöshet men ingen fick döda honom. Kain fick ett tecken till skydd. Hur kan någon tro, att det går att ta bort Herrens olika tecken genom alla tider och som finns nerteckade i bibeln? Kan det vara så att Kainstecknet pekar fram på korset för alla, som inte klarar av att råda över sina egna tankar utan syndar mot Gud och livet? Kan det vara så att två rövare dömda till döden tillsammans med Jesus representerar två olika slut på dödens väg? Båda hade blivit dömda för sin skuld. Båda var värda sin dom. Båda hädade Jesus från Nasaret för att han inte steg ned från korset och gjorde ett under till. Sen kom skillnaden mellan liv och synd. Den ene bad Jesus om en tanke och fick ett paradis.

Kan det vara så att Kainstecken gäller fortfarande för en syndare, som inte kan rå på sin egen avundsjuka och lust att hämnas? Kan det vara så att det finns en räddning i sista stund? Kan det vara så att det finns lite tid kvar att be Jesus om en tanke innan döden kommer?

Denna Blogg är en fortsättning på alla andra. Varför håller kvinnliga biskopar och kvinnliga präster på att försöka få bort Guds tecken? Är det inte bättre att börja studera bibelns budskap att frälsningen kommer från judarna och Abraham var deras stamfader? Kan någon backa i tiden och få det ogjort, som Herren påbjöd honom? Kan någon backa i tiden och ta bort synden så att arken aldrig blivit byggd?

BloggarDag visar på att vi fått dopet och behöver inte omskärelsen längre. De kvinnliga biskoparna behöver inte ta strid på den fronten och få bort andras religion. Det räcker att Herren får bli Herre och inte det egna intellektet. Johannesdopet var ett dop till bättring och dopet till Kristus är ett dop till sinnesändring och tro – ett viljebeslut att följa Jesu lära.

Det finns en annan tolkning. Den är att föräldrarna skall ta hand om undervisningen till ett nyfött barn tills de lärt sig så mycket om Jesu lära att de själva säger ”ja” i sin konfirmation.

Det är mycket att tänka på här och nu.

Lite mer om olika tolkningar och kvinnliga biskopar