Skrivet av: Gunnel | 13 juli, 2012

När sången tystnar

Det var länge sedan som Wasti Feldts sång tystnade. Nu kommer all den uppmuntran, som hon kanske behövt lite tidigare i tiden. En eloge till pastor Jean-Erik Mårtensson, som vågade bryta mönstret och släppa fram en kvinna! Den första kvinnliga äldsten var en av mina vänner Elisabeth Hörn Sjöstedt. Detta var så stort, att en kvinna fick bli äldste inom Pingströrelsen, att meddelandet lästes upp i Sveriges Radio.

En eloge också till pastor Zeibrant Näslund, som visade mig så stort förtroende och lät mig tala i Närradiosändningar ända från dess början. Det är också historia.

Men ont gör det fortfarande. Fortfarande är jag snarstucken och tar illa vid mig, när kvinnor skall tystas ner. Vad är det, att konkurrera om att få våndas inför Guds ord och sen kanske våga förkunna, vad han vill ha sagt?

Läs mer om Wasti Feldt här


Responses

  1. En (oavlönad) laestadianpredikant i Norrbotten sa en gång apropå predikovåndan och somliga förkunnares gatlopp i media: ”Prästämbetet är ett hundämbete, som Gud i sin nåd velat förskona kvinnorna ifrån.”

    Men tyvärr har den ämbetssynen i såväl låg- som högkyrklig tappning alltför ofta inneburit att kvinnornas röster tystats på ett sätt som Jesus och t.o.m. Paulus knappast kan ha avsett (eftersom han berättar hur de ska vara klädda när de profeterar).

    Dessutom har ”hundämbetet” i många sammanhang haft så stora köttben ifråga om inkomster och status att kvinnornas utestängande ofta verkat motiveras av ren mansegoism.

    Bra att du predikar för både kvinnor och män, Gunnel!

    Hälsningar Andreas

    • Andreas Holmberg, jag vaknade och undrade över att det inte finns ett enda ”Gilla” på Facebook till mitt inlägg. ”Inte ens Andreas kommenterar någonstans.” Så tänkte jag och ser, att jag inte sköter mitt eget kommentatorfält. Förlåt mig! Ingen kan stå ensam och så konstig är jag väl ändå inte i mitt ”tänk”, att ingen kan byta tankar med mig?
      Tack, Andreas Holmberg, för ditt stöd genom alla års debatter! Om det är männens revir och ämbete framför allt att förkunna Guds ord, så tycker jag, att de skall ägna sig åt sin uppgift! (Du är musiker och har bjudit oss på ditt kunnande i psalm och sångboksskatten)

      Igår fick jag ett stort bönesvar. Jag fick ett bibelstudium! Hör du det?
      Det innebär boken. ”Israel – landet som berör” av KG Larsson
      ”Det tar hela livet att läsa bibeln,” sa en gång läkaren och pastorn Sven Ahdrian. KG har inte fått sin hopsamlade kunskap gratis utan nåd och arbete!

      Två år har gått sen du gav mig denna uppmuntran, Andreas. Tack Gud för pietisterna och de stränga laestadianerna i norr! Tack Gud för pingstvänner och schartauaner på Västkusten och Bibeltrogna Vänner i Skåne! Tack Gud för väckelsen inom Svenska Kyrkan!

      Hälsningar
      Gunnel


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: