Skrivet av: Gunnel | 29 juni, 2012

”Det är horribelt!”

En blogg skall vara spontan. Jag för min del behöver inte träna på att vara spontan. Pratar först och tänker sen ibland eller ofta. Nu kommer jag att skriva så efter att ha sett programmet med den kända författaren Elsie Johansson. I förra bloggen nämde jag Marianne Fredrikssons triologi.
Båda har en mycket stor läsekrets. Elsie Johansson jämfördes med Selma Lagerlöf.

Det var ett fint program och jag kommer att se det igen. Det som intresserar mig alldeles särskilt är ju synden. Den fattar inte alla präster eller biskopar. Den fattar bara ett barn intuitivt.

Det kanske blev sagt i förbifarten, att hon blev frälst som ung och var med i en Missionskyrka. Föräldrarna sa inget emot det även om de inte förstod detta. Längre fram i sändningen berättade Elsie Johansson det horribla i att tro på Jesus avlad av den helige ande utan att vara född på vanligt sätt genom en mans säd.
”Det är ju horribelt!”
Var det inte så författaren Elise Johansson uttryckte detta och lämnade det frikyrkliga?

Exakt. Hennes framgång blev på ett naturligt sätt, när hon vågade skriva mer om sex. Framgången kostade henne äktenskapet. Böckerna sålde bättre och bättre.

Jesus satte fingret på den ömma punkten direkt. Oavsett hur många under han gjorde så trodde de lärde, att undren var gjorda i Beelsebuls namn. Jesus sa till den lame mannen en annan gång, att hans synder var förlåtna, förlamningen fick ge vika. Han kunde ta sin säng och gå.
Så fick inte Jesus säga! Bara Gud kan förlåta synder! Vadå syndat? Han hade inte syndat mer än någon annan enligt en annan svensk författare.

Joh 16:7-9
Men jag säger er sanningen: det är för ert bästa som jag lämnar er. Ty om jag inte lämnar er kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går skall jag sända honom till er, och när han kommer skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är. Synd: de tror inte på mig.

Detta är något att bita i även för biskopar! Hela bibeln visar fram mot korset, att Jesus måste dö för våra synder i vårt ställe. Det är en blodig historia med ett felfritt offer en gång för alla. Det finns bara en enda syndabock, som klarade den skuldbördan.

Det är den största synden, att inte tro att Jesus är Guds son, som for tillbaka till den härlighet han lämnat för vår skull.

(Bibelhänvisningar Markus kap 2 och 3, Johannes kap 17)


Responses

  1. finns alltid dom som vet bättre som säger vad man inte får tänka sig jag är den som gör alltid det man inte får och det går bra oavsett. Jesus eller inte han var finurlig den mannen var det inte han som delade fiska och gjorde vin av vatten. Ta din säng och gå ja du tänker att han var en sån som gjorde istället för att inte få

    • Om Jesus haft Josef eller någon annan till far, så hade han inte kunnat gå på vatten eller stilla stormen eller förlåta synder och bota sjuka. Om man vill se vad Jesus anser vara synd, så är det just detta att inte tro Gud om något större än vad vårt huvud kan fatta. Där har barnen företräde! Där borde barnen få vara i hans närhet utan att vuxna klagar. Det låter stenhårt med dogmer men är egentligen ett barns självklara rätt att få tro på vad Jesus säger och gör.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: