När blev u.ä. en o.ä.?

Det finns barn som blivit mobbade av att vara ”en oäkting”. Tänk till hur fort lögner uppstår och förvridningar! Alla barn är äkta! En del barn är födda utanför äktenskapet. För att få bort någon skamstämpel började någon kändis med uttrycket ”vårt kärleksbarn”, om inte jag minns fel. Som om detta rubbar Guds ordning med äktenskapet!

Bibeln talar om den äkta hustrun för att fortsätta mitt ämne om kvinnan. Paulus skriver, att han trolovat oss med Kristus. Det innebär en väntan på ett bröllop där brudgummen är den uppståndne Kristus. De är som en trolovad både kvinnor och män. De har hållit sina kläder rena i Lammets blod – Lammet som blev en herde.

Vad är det som är svårt? Judarna anklagade Jesus för att han drev ut onda andar genom Belsebul – ett annat namn på Djävulen. Han kontrade med påståendet, att de inte var Abrahams barn som de trodde! ”Ni har Djävulen till far.” Var det därför som Natanael fick veta, att han måste födas på nytt? Hur skulle det gå till att gå in en gång till i sin moders liv och födas på nytt, undrade han.

Lite fritt ur minnet en söndagsmorgon. Om någon tyckt, att jag har fria fantasier, så är det bara att öppna bibeln och ta emot Guds kärlek genom Jesus Kristus! Koppla upp dig och bekänn att Jesus är Guds Son! Vi skall inte ha någon religionsdialog för att hitta något gemensamt med andra religioner – någon synkretism.

I inget annat namn finns det frälsning.

P.S.

Tre dagar har gått sen jag skrev denna bloggpost. Nu skriver vi 25 07 09 och här på Västkusten pågår Hönökonferensen traditionsenligt med början första lördagen i juli. Jag har lyssnat via min dator på tre bibelstudier av Gunnar Samuelsson, född på Hönö och teologie.dr. Nu känner jag igen det Svenska Missionsförbundet, som jag fått växa upp i med kärlek till judarna och respekt!

Adress: http://www.honokonferensen.com Sen är det bara att klicka sig fram. Det är två bibelstudier kvar i hans serie. Det första finns kvar att lyssna på och sen på Youtube.

D.S.

Svar av Alma-Lena på Judeen, Samarien och Gallileen

”Kartan över berget Gerissim, det heliga berg där israeliterna genomförde de välsignelseriter som Mose föreskrivit (på Ebal utförde man förbannelseriterna som du så riktigt minns). Förmodligen valdes dessa berg eftersom de ligger centralt i det utlovade landet (vilket visar vilket pytteområde moderna dagars Israel har till förfogande) när de först kom till landet Gud lovat dem, Det är så intressant för det ligger ganska långt norrut om man skulle vandra från Egypten. Alltså gick de en omväg för att utföra dessa riter. De gjorde det inte vid första bästa vadställe över Jordan. Gud jäktar inte och tar lika gärna senvägar som genvägar.

Samarierna tycker ju fortfarande att det är den plats som Gud utpekat som helig, inte det ”moderna påfundet Jerusalem” Ja, samarierna var så konservativa på denna punkt att de tyckte övriga folket avföll när de flyttade arken till Silo. Samarierna anser att det är berget där Abraham nästan offrade Isak (där Gud först visade att blodiga offer inte är vad han önskar sig) och även de första berget i världshistorien där Noa strandade med arken och som ser ut över floden Jordan. Samarierna tror ju som bekant att de fem Moseböckerna är hela Biblen och erkänner varken profetrena eller de historiska böckerna i Tanakh. Det kanske inte är så konstigt för de förtalas ju ofta i dessa böcker men Jesus upprättar samarierna på löpande band.

Och kvinnan vid Sykars brunn, som förmodligen bodde hos en manlig släkting efter att ha blivit övergiven eller änka fem gånger, tar naturligtvis upp detta med Gerisim eftersom judarnas vicekung Johannes Hyrcanus, överstepräst av Mackabéer-familjen, lät förstöra deras tempel ca 112-111 f.Kr. Samarierna hade fler skäl att ogilla judarnas politiska ledarskap (saddukéer) under denna period. Exempelvis genomförde de masstvångskonverteringar av iduméer vilket ju är helt förbjudet i judendomen (fariséerna motsatte sig detta) och förstås bland de superkonservativa samarierna- Du kan knappt bli samarier hur du än kämpar än idag om du inte är jude som gifter dig med en samarisk man och går igenom en lång konverteringsperiod. Samariska kvinnor gifts sällan bort med icke-samarier, inte ens med judar

Det måste ha varit en välsignad olivkvist för samariskan att höra att platsen vi ber på är ointressant. Hon känner ju genast igen Jesus som den messias-profet samarierna väntade på, Barnbarnet till tvångskonverterade iduméer, Herodes, som var allt en jude eller samarier inte ska vara, styrde landet med våld och hade som sagt var ett arv av hårda nypor mot samarierna. Genom att Jesus säger att det inte är platsen som räknas tar han alltså avstånd från det våld samarierna utsatts för utan att för den skull förneka judendomen utan han framställer den som en minst lika ren lära som samariernas. Samarierna är ju än idag ett slags judendomens gammel-laestadianer, schartauaner eller Plymouth-bröder som anser att alla andra vandrat fel i alltför modern riktning och lämnat den sanna tron bakom sig .

Det är också ett ställningstagande mot Hyrcanus, den judiska översteprästen och vicekungen, övervåld mot samarierna, och i förlängningen Herodes ännu våldsammare styre, Jesus gör genom att säga sanningen om bönen. Samarierna tas ju ständigt i försvar av Jesus och evangelisterna och med samariernas historia i bakhuvudet inser man ännu mer hur absolut orädd Jesus var, hur han kom med ett sant evangelium till de mest föraktade och varför han blev så hatad av dem som hade makten i landet. Detta visar också att kristendomen från början var global, I Jesus vänder sig Gud till hela mänskligheten.”

Tack, Alma-Lena, att du delar med dig av din kunskap!

Ett litet glädjeskutt

Det är ont om dem numera. Det är mest upprepningar om min ostabilitet eller som jag uttrycker det ironiskt, att jag är obalanserad. Jag kan liksom få med humörsvängningar i ett lite hörn i det begreppet. Det är minsann inte bara en sorts värk…

En dag kanske jag lyckas att förklara att andlig värk skall tas på allvar! Igår försökte jag igen efter gudstjänsten och efter kyrkkaffet att förklara, att jag inte fick bli den jag ville i livet och komma till min rätt någon gång! Någon i köket hade frågat den, som ansvarade för kyrkskjuts, om jag skulle vilja ha med blommorna från altaret hem. Så bra detta tillfälle blev att berätta hur det var då jag fick predika i en liten församling! Då fick jag alltid med blommorna hem, som varit på altaret!

Så nu är det en Kristusdoft av fina pioner i min matvrå! Jag klagar inte utan är tacksam över livet som blev utan teologistudier på hög nivå! Jag fick dessutom med en bunt av tidningen Dagen och kunde följa en debatt igår, som intresserar mig. Nej, jag håller inte på med sånt tjafs på nätet! Min mentor undrade för 20 år sen hur jag orkar hålla på med sånt.

Hör här nu! Det heter teologiska studier att läsa igenom bibeln för att se var det står, att Gud måste ha ett offer att lägga synden på! Och sen när det bara går att hitta, att Gud inte vill ha offer, så gick det att gå emot en objektiv försoningslära!

Punkt slut. Jag trodde i min enfald, att jag skulle kunna begripa en försoningslära därför att jag personligen slitit hela livet med begreppet ”förlåta” och sen glömma. Den obegripliga varianten heter subjektiv försoningslära. Gud älskar så gränslöst mycket ändå att han inte behöver ett offer.

Det blev ett litet glädjeskutt igår för mig, som inte kan skutta längre eller ens släppa något handtag på rollatorn utan risk för att ramla. Jag kunde gå in i olika texter på männens revir och studera försoningen med Gud! Den har med frälsning att göra.

Men det visste jag förut som älskar mönsterbilden och kan mönsterförstoring. Det var långt innan pixlarna kom år 1963.

Äkta – skapad = äktenskap Del 2

Där fortsätter jag och låter mina tankar virvla runt. Mina tre bokhyllor fulla av böcker måste minimeras. ”Böcker har inget värde,” sägs det besviket av flera. ”Unga läser på skärmen!”

Eller inte alls?

Detta är inte sant när ”STEG FÖR STEG STUDIEBIBEL – Svenska Folkbibeln – Den visuella vägen in i Bibelns värld” kom ut eller andra nyöversättningar!

Böckernas bok = bibeln har följt mig sen jag var ung. Det kom en dag, då jag tyckte, att jag förlorat allt angående framtiden. Jag lovade Gud, att han kunde få det lilla, som var kvar den 5 september år 1959. Jag lovade, att inte gifta mig.

Sen dess hörde vi ihop bibeln och jag. Jag ber inte om ursäkt för mitt stora intresse av detta förbund, som kan kallas äkta med Skaparen. Står han för sina löften till mig, så ville jag hålla mitt. Där kommer hans trofasthet in och min trolöshet. Jag har svårt att tro på helande i kroppen för min del men har gått fram för förbön många gånger i stora sammanhang. Sen har jag måst arbeta med besvikelsen. Det hände inget.

Däremot hände detta, att jag ville gräva djupare och djupare efter hans uppfattning och syfte med mitt liv och andras.

Han älskar Israel! Han tänker ut något nytt sätt att rädda den försmådda. ”Livet är i blodet.” Men en skall inte ta något ur sitt sammanhang. Det heter ”kontext” på de lärdes språk men jag fick inte fortsätta mina studier i bibelkunskap som jag velat.

Det räcker att läsa profeten Hosea. Det är bara fjorton kapitel. En profet som det var så stränga krav på fick order av HERREN att gå och gifta sig med en sköka. I boken som sammanfattat mina tio år på Facebook finns det med en kommentar till mina inlägg. Hur kunde jag skriva om en sköka Gomer och pressa ner kvinnor ytterligare?

Nej, jag är inte feministteolog (om jag haft teologiska studier). Jag har stor respekt för det så kallade patriarkaliska: Abraham Isak och Jakob…

Så finns det liberalteologi. Det passar inte mig heller. Däremot tycker jag om bildspråket. Israel var likt en brud som följde sin brudgum genom öknen. Men sen då?

I Hesekiel kapitel 23 liknas de tio stammarna av Israel vid en äktenskapsbryterska kallad Ohola som var den äldre. Den yngre kallas Oholiba och var Juda och Benjamin. ”Namnen står för Samaria och Jerusalem.” Då har vi årtal och mer fakta för den som vill läsa och fatta.

Äntligen har jag fått lite intresse för årtal! Nehemja blev jag intresserad av på tidigt 70-tal – det första kapitlet. Nu undrar jag mer och mer varför Nehemja grät så förtvivlat. Det gör vi ju inte i Sverige, oavsett hur här ser ut med avgudadyrkan!

HERREN bryter inte sitt förbund! Bibeln säger, att om Israel sviker honom så skall inte han svika dem. ”Kan en mor överge sitt barn…

Så kom profeten Esra in i samtalet. Det var ju mycket bra att stå ut med läsningen alla kapitel i Nehemjas bok, så att muren blev färdig och sången och musiken kunde flöda!

Problemet är den lagkunnige prästen Esra som föreslog skilsmässa från främmande kvinnor.

Kan detta ha något samband med tidigare erfarenheter av en främmande eld på altaret och död för många?

Är det fråga om liv eller död?

Efterskrift. Den 7:e juni 2025 har jag skrivet denna bloggpost sorgsen över bristen på hunger efter Guds ord. Jo, det finns många analyser på Facebook och redogörelse vad pentecotal teologi innebär inom Pingströrelsen. Det är som det står i Nya Testamentet, tycker nog jag. Men var finns Gamla Testamentets profetior om att vara ett i den äkta olivstammen saftiga rot? Var är tillämpningen att vara ett i Kristus, som en gren i vinträdet?

Tack till dig som ”klickat fram” detta inlägg igår eller idag den 14:e april 2026!

Vi behöver samtal!

/Gunnel Bergstrand

Brefvet.com – on its way…

Gissar att jag med min envishet kommer att pröva vad som finns i ett USB-minne! Lättpocket HTML 4…

Jojo! Jag ville bygga själv trots att grunden redan var lagd. Så blev det som det blev och alldeles för långt mellan nya inlägg. Alla länkar skulle ha adress till ett centrum i hemsidan. Iden var: ”Huset som blev ett hem”.

Huset har en vacker snickarglädje med veranda och litet snetak. Därunder brukade svalorna flyga fram och tillbaka, när jag skrapade och skulle måla om räcket. Sen blev de mycket irriterade av doften på målarfärgen. Min syster blev irriterad på mig, som är så petig (och lik vår far en gång). Åren har gått och jag fick ge upp. Det ena efter det andra – minst sagt.

Kvar är att jag vill att andra skall lyda mig! Se till att ta tillbaka språket! Kan du det inte, så tänker jag upprepa precis som förut i denna senare bottenplatta med word – inte värld och press. Livet är i blodet enligt bibeln!

Jo, kartor som vanligt med centrum på Jerusalem där Jesus dog för allas synder och skuld.

Och alla arabländer runt omkring.

Där är dagens poäng! I Sverige har vi en kristen grund. Vi kallas kristna, som följer ”den vägen”.

I inget annat namn än JESUS finns det räddning!

Esra – ett bönesvar!

Tidigt på morgonen den 19:e maj 2025 lyssnar jag på en av gårdagens predikningar från Härnösand. (Härnösand ligger inte långt från Gådeå, dit jag reste med en viktig fråga år 1964. På tal om ältande.)

Än så länge kan jag inte överföra länken till Pastor Christian Mölks predikan. Det får bli dagen lektion i datakunskap.

Hela natten nästan har jag ältat problemet med Esra, som skilde på främmande hustrur med barn till och med från män av Israels stammar. Det är kramp som värk som gör att det inte går att sova normalt. Men i min bibelsyn är Ersa en äkta profet över det förflutna och över framtiden. Gud är EN och folket ETT och landet HERRENS. Han vill ha ett heligt rum med ett blodsbestruket budskap.

HERREN vill fortfarande skilja synden från syndaren genom sin Sons blod.

Sonen är fortfarande förebild som brudgum som älskar sin brud och kan föra henne ut i frihet från träldom i öknen.

Detta är en lära som är som en mur och som kallas frälsning.

Portarna kallas för lovsång i en psaltarpsalm…

Bibelns budskap var DÅ och blev SEN och är NU och kommer igen…

En Satans törntagg i köttet

Precis nu är det dags att bekänna: Jag älskar Paulus förutom Nehemja!

Och i all den kärleken är det han som älskat först. Inte vi… Så älskade Gud…

”För den som älskar Gud samverkar allt till det bästa.” Ja, det är bara att ta emot och stava på hur ont den än gör och tiden läker alla sår. För det är inte sant! Det finns spöken i hjärnan också, som härjar fritt efter sitt behag.

Nu var det sagt utan att jag skäms – utan skam. Trots att det gått snart 70 år i denna liknande träldom som Israel hade i Egypten, så tjatar Satan på mig med sitt:

”Du är ju inte klok! Passa dig så att du inte åker dit igen! Så lite som du sover om nätterna på grund av kramp!”

Jojomensan! Jag har den gamla, stora vägkartan och har kvar det genomskinliga celloidet med bokstäver och siffror att lägga över svaret var platsen finns utanför Härnösand. Dit är det lång väg från mitt ”hemma-vid”. Dit var det lång väg tillsammans med en kurskamrat, som ville stå vid någon vägkant och skissa på ett ark, för att sen kunna måla där hemma. Under tiden ville jag låna hennes bil och köra själv till Gådeå Sjukhus. Dit hade en överläkare från Restad Sjukhus försvunnit. Jag ville bara fråga henne vad det är för sjukdom jag har egentligen. Det var år 1964. Då hade det gått minst 5 år minsann! Och jag hade nytt körkort med beskrivning av mitt psyke…

Idag vet jag, att det blev ett spöke i min hjärna, som tjatar på mig:

”Du är ju inte klok! Passa dig så du inte åker dit igen! Du sover ju inte på nätterna på grund av kramp!”

Idag vet jag, att detta är en Satans törntagg i mitt kött! För något liknande hade Paulus, som jag älskar. Så jag kan få fortsätta min forskning vad som är ande, själ och kropp!

Som jag ser mig: Ande, psyke och all artros. Men ryggrad…

P.S. 25 05 20

När jag läser denna bloggpost igen ser jag ett fel på årtal. Israels barn var 40 år i öknen – inte 70 år. Samtidigt läser jag Nehemjas bok och är så van vid 70 år i deportation för Israel enligt en profetia. D.S.

Bibelsyn

Min egen bibelsyn är lik den Job gav uttryck för:

Du letar efter mig som efter en loppa i en höstack!

Och det är mitt långa livs trygghet. HERREN slutar inte att leta efter mig. Han frågar efter mig också precis som han började fråga efter första människan:

Var är du? Var gömmer du dig bland lustgårdens träd?

Som tonåring sökte jag tröst i mitt lilla Nya Testamentet men fick bara veta, att jag inte lyssnade och inte böjde mig för en tillrättavisning. Där började mitt förhållande till en personlig Gud, som visste allt hur skoldagen varit och hur ledsen jag blivit över en lärares tillrättavisning/utskällning inför hela klassen.

Kom låt oss bygga upp Jerusalems mur, så att vi inte längre behöver utstå förakt.” Nehemja 2:17 b

Där är vi nu i Sverige, att tillståndet är som på Nehemjas tid. Kristendomen är nedriven och portarna uppbrända. Vi blev invaderade av andra folks gudar och övergav tron på EN Gud. Det skulle inte vara Kristendomsundervisning längre utan Religionskunskap – lika undervisning i de andra religionerna. Min minnesbild är efter år 1950…

”Men när horoniten Sanballat och den ammonitiske tjänstemannen Tobia och araben Gesem hörde detta hånade och föraktade de oss och sa: ”Vad är det ni gör? Sätter ni er upp mot kungen?” Nehemja 2:19

Det finns motståndare idag också till en uppbyggnad av bibelns budskap om EN Gud och hans son Jesus Kristus och den helige Anden. Det finns olika tolkningar. Det finns ett upprepat: ”Vi tycker olika!”

Både Judendomen och Kristendomen tolkar uttåget ur Egypten som frälsning undan träldom ut i frihet. ”Och Israels barn gingo på torr mark mitt genom havet, under det att vattnet stod såsom en mur till höger och vänster om dem.” 2 Mos 14:22 (1917 års öv.s) Detta upprepas i vers 29 och 30 med tillägget ”Så frälste HERREN på den dagen Israel från egyptiernas hand och Israel såg egyptierna ligga döda på havsstranden.”

Det finns en skiljemur mellan det som tillhör Gud och andra gudar. Den kan rivas ned av fiender. Den kan byggas upp igen av det folk, som är hans och kallade vid namn. Där är vi nu med en brokig skara av bekännande kristna, som vill vara med och bygga upp det som tillhör kyrkan/församlingen – ett tempel och en skyddande mur runt hans undervisning. Guds ord är givet till alla. Han har makt att vaka över det, som är ORDET från Gud genom Jesus Kristus.

Vid sidan av honom arbetade tekoaiterna, men de förnämsta bland dem ville inte böja sin nacke och tjäna sin Herre.” Nehemja 3:5

Min bibelsyn numera är att det är nåd och inget annat att få vara med och bygga upp en raserad Kristendom. HERREN vill ha en plats i Sverige också som är hans tempel, där han får möte sitt folk bland oss. Det gäller att ha med sitt namn i Livets bok.

”Vi har syndat mycket mot dig och inte hållit ditt bud och stadgar och lagar som du gav din tjänare Mose.” Nehemja kap 1:7

Det är en bra början med omvändelse till Gud. Det är viktigt med en daglig omvändelse.

Här är jag.

Alma-Lenas tanke om Hacks 101 Nehemja

Tack för dina tankar om bearbetning av bibeltexter! Jag tar mig friheten att flytta fram ditt svar, AlmaLena. (Som sagt så möttes vi i männens bibelbloggar. De hoppade över våra inlägg konsekvent och jag blev irriterad och frågade varför.)

Alma-Lena svarar:

”Vi kan lära oss så mycket det judiska sättet att se på skrifterna. Bara detta att de bevarat den i tusentals år trots ständiga förföljelser och diaspora. De har också en , i våra Luther-påverkade ögon, ett ”vilt” sätt att tolka i livliga diskussioner med andra. Det ”chaverim” som vi sjunger om i Shalom chaverim, är mer än bara ”vänner” det betyder en gemenskap som tillsammans utforskar och försöker förstå Guds ord och vilja.

Alltså är denna bloggosfär en ”chaverim” det som Petrus påpekar i 2 Petr. 1:20
Och framför allt skall ni tänka på att man aldrig kan tyda en profetia i skriften på egen hand. 

Du och jag är en länk i den långa kedjan av släktens ”chaverim” som tillsammans gör ordet levande och verksamt under den Heliga Andes ledning och ständigt gör ordet aktuellt i vår egen tid.

En talande liknelse , som Jesus berättade, den om punden, finns i delvis annan version också, bland rabbiner. Där reser en man bort och ger en tjänare ett mått säd, en annan får en knippe lin en tredje en vinstock. När herren kommer tillbaka har sädet blivit bröd, linet en bordsduk men vinträdet bara växer där det std från början. Du förstår säkert poängen och i judisk tradition hänför man detta till ordet, hur man använder Guds ord i sitt liv.” Slut citat

Skall jag skämmas över att sakna utbildning på gymnasienivå och sen på universitet? Skall jag skämmas och sluta läsa bibeln, som om den vore till mig? Mitt första möte med Nehemja i slutet av 60-talet eller början av 70-talet var, att jag själv borde se till att arbeta på den sönderbrända porten och nerrivna muren vid mitt eget hus. Genom min egen personlighet hade jag släppt in bitterhet och otacksamhet – inte minst över frälsningen.

Vattnet stod som en mur till höger och vänster så frälste HERREN på den dagen Israel från fienden. (Fritt ur minnet men kvar i mitt hjärta.) Muren står för något! Portarna står för något. Jag borde se vad frälsningen innebar och släppa in lovsång genom mig!

Din i Kristus

Gunnel

101 BIBELHACKS – Nehemja

Läser den lilla boken igen av Jonas Dagson. Hack 1

”Nehemja ger en modell för bibelläsning”

Precis så! Det var bibellärarens undervisning i slutet av 60-talet. Detta har jag redan berättat om i en tidigare blogg. I brist på respons valde jag ett barnbarn till bibelläraren Eric Nilsson, Näsåker, för att få berätta hur han kopplade bibeltexten av Nehemja-boken till vår situation.

Precis så! Tiden har gått sen jag försökte börja på denna blogg-post. Jag följer vissa inlägg på före detta Facebook. Numera META. Det är mer och mer synkronisering på gott och ont.

I slutet av århundradet både år 1998 och 1999 fick vi två nya bibelöversättningar: Svenska Folkbibeln och B2000. Det var obegripligt för mig varför de kom samtidigt. Inte nog med detta utan dessutom alla förord till teologi som klassisk, konservativ, fundamentalistisk, liberal, feministisk, queer, pentekostal…

Alla håller på sitt och jag hittar på en egen variant: rotbaserad. (Om roten är helig blir grenarna heliga)

Vill alla ha förändring och väckelse utan omvändelse? Det undrar jag och fortsätter att älska Nehemja. Han tillhör mig men jag tillhör inte honom.

Jag tillhör Kristus.

Det skall bli frid på vår jord

Det skall bli frid på vår jord en gång! Hur otroligt det än låter, så sjunger Artur Erikson den sången, som jag börjar denna blogg med.

Det är natt igen, när jag inte kan sova. Tankarna virvlar och igår hittade jag en blogg, som jag följde förr men hade tappat. Den heter ”Job 25 Masken” av Daniel Lundgren. Den bloggen väcker många minnen.

För många år sen läste jag om maskars betydelse för jordens mylla. Det gällde landskapet Skåne och de mycket tunga skördemaskinerna bland andra tunga jordbruksmaskiner, som plattar ihop den fina myllan år efter år, så att maskarna blir störda i sitt viktiga arbete att luckra upp jorden.

Plötsligt fick jag en aha-upplevelse till en bibelvers i 1917 års översättning. Fritt ur minnet till att börja med:

”Frukta ej du mask Jakob. Jag skall göra dig till en tröskvagn med skarpa piggar…”

Vem är Jakob om inte Israel? Vem är Israel om inte Guds folk judarna? Vem är judarna om inte de nertrampade och åter nertrampade i världen genom förföljelse? Vilket är hans land om inte ISRAEL? Vem har lovat frid på vår jord i tusen år om inte HERREN? Och med vem skall han regera då med om inte en kvarleva av Israel?

Jag skall läsa på nu och återkommer senare på natten. Gud hjälper när morgonen gryr!

I Kristus

En del av dagens bibelavsnitt i den app jag valt i Svenska Kärnbibeln. Jag har tagit bort min bloggpost om Sippora och börjar om på nytt:

”Psalm 89 – Guds löfte till David

Psalm 88 och 89 hör ihop, två ord som återkommer är nåd, se Ps 88:12; 89:2, 3, 15 och trofasthet, se Ps 88:12; 89:25, 34, 50. Den frågande tonen där Gud är gömd återfinns också i båda psalmerna, se Ps 88:15; 89:47. Psalm 89 avslutar den tredje boken och har en viktig roll, liknande Ps 2 där Gud talar till nationer och folk som inte vill kännas vid Gud.

Författare: Ejtan

Struktur:
Psalmen har ett kiastiskt mönster i vers 2-34 som ramas in av Guds nåd och trofasthet.1En sång med visdom [hebr. maskil, en musikalisk eller litterär term, kan även betyda ”en välskriven sång”]. Av esraiten Ejtan.

[Ejtan var en av Davids sångare tillsammans med Asaf, se 1 Krön 15:19. Han nämns tillsammans med föregående psalms författare (Heman, se Ps 88:1), och beskrivs som en vis man, se 1 Kung 4:29-31. Namnet Ejtan betyder permanent, bestående, tålmodig och varaktig, vilket är passande för psalmens inledande ord i vers 2!]

-

2Jag ska sjunga om Herrens (Jahvehs) nåd (omsorgsfulla kärlek) för evigt,
    för alla släkten (generationer) ska jag kungöra din trofasthet med min mun.
3Jag har sagt: ”För evigt är nåden (den omsorgsfulla kärleken) skapad,
    i själva himlarna har du etablerat din trofasthet.

4Jag har gjort (ingått) ett förbund med min utvalde,
    jag har svurit (gett mitt löfte till) David, min tjänare.
5För evigt ska jag låta din säd (dina avkomlingar, ättlingar) bestå,
    och bygga upp din tron i alla släktled (generationer).
    [Ps 89:2; 72; 78:70-72; 2 Sam 7:11-16; 1 Krön 17:10-14]

Selah. [Antagligen ett avbrott för instrumentalt mellanspel, en paus för att begrunda vad som just har sjungits.] Slut citat

Mina blogg-poster hör ihop precis som allt mitt tänkande. I min släktforskning från Abraham till Jesus i Matteus kapitel 1 och från Jesus till Gud i Lukas evangelium kapitel 3 går Josef och Marias släkter samman i kung Davids äktenskapsbrott med Batseba. Först efter nästan tusen år i ett så litet område!

(Jag har aldrig läst teologi på akademisk nivå men frågat mig fram hela mitt liv på ords innebörd. Så första gången var om en från ”kvinnan säd”, som skulle krossa ormens huvud. Jag hade bara 1917 års översättning att jämföra med B2000 och Svenska Folkbibeln. Nu har jag Svenska Kärnbibeln också. För kännedom)

Då går jag över till begreppet förbund och Abraham. I Nya Testamentet beskriver Paulus klart och tydligt skillnaden på att vara född på grund av ett orimligt löfte till Abraham och Sara med att vara född på grund av ett samlag med en ung kvinna Hagar och naturliga begär. Vi kan läsa om begreppen frihet eller träldom som konsekvens.

När vi läser om Mose´ släkthistoria så rann sinnet över honom en gång som Faraos dotters fosterson och han slog ihjäl en av sitt folks plågare i träldomen i Egypten. Han fick rymma för att klara sitt liv och blev fåraherde hos en präst som hette Jetro. En av hans döttrar fick Mose till hustru och med henne två söner.

En dag möter HERREN Gud Mose och säger, att han skall dö. Får jag lov att skriva fritt ur minnet? Kan det vara möjligt, att hans hustru fattade orsaken? Kan det vara möjligt, att Mose inte fattat vidden av förbundstecknet?

Sippora tar en skarp sten och omskar sonen. 2 Mos 4:25

Jag är för lat för att leta upp flera bibelhänvisningar. Men min gamle far blev intervjuad av en granne under hennes präststudier. År 1958 var ett mycket svårt år för oss kvinnor, som ville förkunna. Så grannen väntade mycket länge och vill veta min fars uttryck för tro och omvändelse i hans barndom. Den berättelsen hade aldrig jag hört. Min far grät, när han kom till något rörande. Som man var det ju en prestigeförlust.

(Historien i korta drag är att ”Waldenströmmarna” hade gudstjänst klockan 11 på söndag och de troende på Rosenius klockan 3 på eftermiddagen men Missionskyrkan och Missionshuset låg på samma tomt…”de´ va´ inget kônstitt i de´ ” enligt min far senare i tiden på min fråga. Han skulle dra fram hö åt djuren den söndagen och fick en sådan själanöd över om han var ett Guds barn eller inte. Så han skyndade sig att göra sin syssla och sen in och slog upp sitt lilla testamente på måfå. Blicken föll på en vers där det står ”…du är min son.” Ja, det står till och med hans namn David senare.)

Evangelisten Johannes skriver att ORDET blev kött och tog sin boning bland oss. Den som tar emot det får makt att bli Guds barn. Tydligare än så kan det inte uttryckas, att gå från träldom till frihet – byta faderskap! Och inte nog med det utan enligt Paulus senare i testamentet byta moderskap – byta från moderns träldom i Hagar till den fria hustrun Sara som mor.

Äntligen är jag framme vid undret att få leva i Kristus med alla hans tillgångar som mina! Kvinnorna som markeras som mammor i Matteus kapitel ett har tänkt själva och sett till att komma med i ISRAEL.

Fast det var inte vi som valde Gud utan han valde oss – i Kristus..