Skrivet av: Gunnel | 19 februari, 2016

Bocken Bruse

”Det var en gång tre bockar, som skulle gå till ängen och äta sig feta. Alla tre hette Bocken Bruse. På vägen var det en bro över en fors, som de måste över, och under den bron bodde ett otäckt troll med ögon som tenntallrikar och näsa lång som ett räfseskaft.”

Så börjar en saga från Norge, som handlar om tre bockar Bruse men hette Bocken Bruse alla tre. Jag fick gehör på min förra bloggpost och har googlat på sagan, som är mycket intressant. Där fortsätter jag assosiationerna till författaren Astrid Lindgren och boken: ”Bröderna Lejonhjärta”. I den är det mycket hämtat från hennes egen referensram till bibelns berättelser. En författare har rätt att hämta sitt material var som helst i ett fritt land. Samma gäller en konstnär.

Från sagornas värld gör jag ett stort kliv till ett bibelstudium. Länken finns att få via nätet och uppgifterna går att kontrollera. Det är dåtid, nutid och framtid. Det handlar om Koranen eller Bibeln. Vem var först med sina texter?

Koranen eller Bibelns texter


Responses

  1. Kul at du utvecklar detta med Bockarna Bruse=)

    Ja Bibeln och Koranen är ju väldigt olika gamla. Bibeln i sin nuvarande form var klar ca 200 e.Kr. Muhammeds Koranen började skrivas ner av Mohammed 622. Men för en muslim är det den senaste texten som är den sannaste uppenbarelsen. Vi tänker annorlunda än Islam på den punkten.

    • Med tanke på alla bibeltexter, som vi får hänvisning till så är det ju från profeterna före Kristus.

      • Jo, för oss är det ”bevis” för att Bibeln är trovärdigare än Koranen. Men för en muslim är det tvärtom. De håller ju samma profeter som heliga men menar att den sista uppenbarelsen och den sista profeten är den som är mest trovärdig, delar det renaste gudsordet. Dessa sista är Koranen och profeten Muhammed.

        Jag undrar därför vem denna video vänder sig till. Vill man nå muslimer är detta helt kontraproduktivt. En sann muslim säger bara: Javisst, detta har Muhammed redan lärt oss i Koranen och Haditherna där allt blir korrigerat och korrekt. Där finns den slutgiltiga uppenbarelsen.

        Muslimer är dessutom i allmänhet ganska drillade i Koranen och det mesta av den består av ”Bibel-klipp” i ariansk form. Så denna argumentation kan stärka kristna men knappast omvända muslimer.

      • Walid Shoebat hänvisar till profeterna i bibeln som Jesaja, Hesekiel, Amos, Joel och så vidare. Jag kan inte mer än strödda verser tyvärr. Så klart att eskatologin från Koranen ger muslimerna segern till slut – den seger som bibeln visar på att Jesus vinner.

      • Ja profeterna år intressanta, just dessa är ju väldigt tydliga med att vi ska dela med oss för orättvisan maler ner världen som Gud tänkt den men det kommer en dag när allt ställs till rätta. Det är viktigt att påminna sig när tiden är mörk.

  2. Nu är inte jag med i dina tankegångar, Alma-Lena. En lärare i Sverige måste vara neutral och skall undervisa i olika religioner. Det vet jag. Att jag uppskattar Walid Shoebats undervisning i denna länk beror på att han är palestinier. Jag är ju inte en före detta svensk, om jag konverterar till islams lära? Shoebath talar om eskatologi både från Koranen och Bibeln och jämför. Och så kan han språket och vet vad namnen innebär allegoriskt och geografiskt.

    Frikyrkofolk har levt så länge nog med munkavel. Vi skall inte berätta vad bibeln säger om yttersta tiden för barn kan bli skrämda. Bibeln säger att det inte finns rädsla i kärleken. Verklig kärlek driver ut rädslan. I Joh 4:17-18

    • Jag tycker inte på något sätt att undervisningen han kommer med är onödig. Jag fick bara för mig att han vill överbevisa muslimer om Bibelns primat pga att den är äldre. Det fungerar inte eftersom muslimer hävdar att Koranen är den senaste och bästa uppenbarelsen av allt även det som står i Bibeln har Koranen en egen tolkning av som muslimer ser som den slutgiltiga och korrekta versionen.

      Vi kristna får ut mycket av denna undervisning men om man vänder sig till muslimer vet jag att det inte fungerar som argument att Bibeln är äldre. Jag tycker varken du eller jag har någon munkavle på. jag skräder då aldrig orden och det gör väl inte du heller. Fortsätt så!

      • Tack för svar! Jag har bara uppfattat som att Shoebat vänder sig till oss kristna. Märk väl att det är oss europeer han tillrättavisar för felaktig eskatologi. Jag är så gammal, att jag känner igen den tolkningen. Han visar på att alla länder runt Israel har en fundamentalistisk lära på Koranen och att bibeln visar på att dessa länder kommer att anfalla Israel. Detta kan vi ju redan!

        Joel 3:2 var det som chockerade honom: ”De har delat mitt land.”

        Gud har skapat himmel och jord och han får inte ens ha en enda lite plätt, som är hans egen!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: