Skrivet av: Gunnel | 3 mars, 2012

Inkluderad

Vem vill ha en sådan Gud, som behandlar två syskon olika? Här är texten:

1 Mos 4:3-8
”En gång frambar Kain en offergåva till Herren av markens gröda. Abel frambar också en gåva och offrade de fetaste delarna av de förstfödda djuren i sin hjord. Herren såg med välvilja på Abel och hans gåva men inte på Kain och hans gåva. Då blev Kain vred, och han sänkte blicken. Herren sade till Kain: ”Varför är du vred, och varför sänker du blicken? Om du handlar rätt vågar du ju lyfta blicken, men om du inte handlar rätt ligger synden vid dörren. Dig skall den åtrå, men du skall råda över den.”
Kain sade till sin bror Abel: ”Kom med ut på fälten.” Där överföll han sin bror Abel och dödade honom.”

Får vi inte ens bli lite avudsjuka? Säger inte psykologer, att syskonavundsjuka är naturlig och en del i utvecklingen?
Författaren Marianne Fredriksson skrev om Kain i sin Triologi: Evas bok, Kains bok och Noreas saga. Det var så synd om Kain för Abel blev favoriserad och var så duktig att läsa tidigt i förhållande till Kain, som tydligen var ordblind. Om jag inte minns fel, så sökte Kain kontakt med Herren, men Herren teg. Enligt författaren.

Om ingen förklarar obegripliga sammanhang i bibeltexterna är det ju fritt fram att tolka in olika tänkbara situationer. Den godtagna texttolkningen över alla tider, över alla språk är ju att text skall förklaras med text. Den tydliga texten har företräde framför den oklara.

Nu är vi inne i fastan och föreslagna texter pekar fram mot Jesu kors och hans frivilliga lidande för vår skull. Det är redan fullbordat allt som texterna beskriver om ett offer och ett blod, som rann i Edens lustgård. Av skinnet gjorde Herren Gud kläder åt mannen och kvinnan och klädde dem. En i Guds skapelse måste dö för att mannen och kvinnan skulle kunna få tillbaka sin frimodighet och vara klädda inför Gud. Detta är en profetia om Jesu död i vårt ställe för att vi skall få tillbaka vår frimodighet och kunna stå inför Gud.

Det kommer den ena profetian efter den andra om offer. Markens gröda står för det som är förgängligt och egenrättfärdighet, om jag fattat rätt. Kain hade säkert haft mycket arbete och slit. Abel tog av det förstfödda, det bästa och offrade åt Herren. Så har jag fattat bibelförklaringar. Livet är i blodet.

Det har inte gått på en dag för mig, att fatta hur tidlös Herrens samtal är med Kain och att det lika gärna kan vara ett samtal med mig idag. Jag bör råda över svartsjukan. Annars lurar synden vid dörren. Det var det jag ville ha sagt i bloggen Exkluderad. Jag utesluter mig själv genom att tänka fel. Från början är jag innesluten i Skaparens stora kärlek – innesluten och omsluten. Det är dumt att lämna den relationen. Den relationen är till för alla.

Det offer som är givet en gång för alla på Golgata kan inte suddas ut ur världshistorien.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: