Skrivet av: Gunnel | 21 januari, 2013

En sliten bibel

Det var så spontant igår, att scanna ett löst blad ur min bibel – det enda lösa med en bibeltext. Här är hela versen från Bibel 2000 i översättning:
Upp 3:18
Jag råder dig att hos mig köpa guld som har renats i eld så att du blir rik, och vita kläder så att du kan klä dig och dölja din skamliga nakenhet, och salva att smörja dina ögon med så att du kan se.

Min egen gamla bibel börjar med att inte tänka på det som varit utan på att Gud vill göra något nytt. Jes. 43:18-19
Det citatet har jag på ett försättsblad…
Det var så lagom enkelt december år 1958! Hur gör man för att glömma? Någon har klickat fram just den bloggen igår om rosenrött och purpurrött…Idag har allt samverkat till det bästa, fast jag har tyckt så illa om just den bibelversen, för dem som älskar Gud.

Det är skillnad på att vara naken från början och att bli avklädd, då man tror sig vara någon!
Adam och Eva blev inte avklädda och ”skammade” inför andra. De var nakna från början och skämdes inte. Hela skapelsen var deras och de fick äta av allt. Det var inte lite. Det var generöst som erbjudande. De fick njuta av skönheten och gemenskapen och bara en enda varning för kunskapens träd på gott och ont. Den frukten skulle de låta bli. Herren visste vilka konsekvenser det skulle innebära. Detta val att lyssna och lyda Herrens röst är fortfarande inte populärt.

Adam och Eva blev inte avklädda och skammade inför andra människor. De trodde inte, att de varit något förut som blivit fråntaget dem. De var något och de var nakna och de skämdes inte för allt var deras! Och gemenskapen med Skaparen inte minst.
Där i berättelsen fokuserar jag på Jesus för de klarade inte av att lyda. Där i berättelsen kommer det in medvetenhet och blygsel och behov av att gömma sig för Herren. Där börjar behovet av att få bli klädd inför Gud och slippa skämmas, slippa att behöva gömma sig för honom. Där kommer blodet in av ett oskyldigt djur i skapelsen. Där är skillnaden mellan att hitta något att skyla sin nakenhet med, hitta ursäkter för sitt beteende, hitta någon att skylla på och att bli klädd av Herren själv med kläder av skinn. Det behövdes ett oskyldigt offer. Ett rent, felfritt blod har runnit i lustgården.

Adam och Eva blev aldrig avklädda. De var nakna inför Gud och skämdes inte. De var hans och gemenskapen var fullkomlig mellan det skapade och skaparen. Det är nu vi kan bli avklädda allt det som vi varit en gång och inget blir kvar att dölja nakenheten med. Såvida jag har fattat vem jag är utan kläder! Där är poängen med att vara rättfärdiggjord genom tron på Jesu blod! Där är min poäng och mitt tjat om att biskopar och präster borde undervisa om varför Jesus måste dö! Där är dagens svält i vårt land, att det ingen mat finns att få i ”brödhuset”. Det finns ingen referensram till Gamla Testamentets texter om blodet och offret.

Vattnet stod som en mur till höger och vänster om Israels barn. Så frälste Herren på den dagen. Fritt ur minnet. Jesus är frälsningen genom vattnet och blodet.

Job blev avklädd minsann från att ha varit någon med rikedom och anseende och hälsa och kraft. Hans alla sår varade sig och luktade så illa att frun inte ville vara i närheten.

Om Jesus står det, att vi har läkedom i hans sår. De såren hade han fått hemma bland de sina.
Alla texter hör ihop.


Responses

  1. Sant! Alla texter hör ihop! / Magnus Olsson

  2. STARKT.

    • Gunnel texten är helt enorm jag är helt nockad den är stark och sann och tydlig med ett så bra budskap!

      • Ett år har gått och någon har klickat fram denna bloggpost. Jag lever på övertid enligt bibeln och minns inget av vad jag skrivit förut. Ett vet jag, att detta tål att upprepas dag efter dag: Vi är klädda inför Gud på grund av att Jesus gav sitt liv för oss. Detta kallas för att vara rätt färdig gjord (klädd) inför Gud. Det gäller nu och på domens dag.
        Tron är en gåva som det går att ta emot frivilligt och utan motprestation.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: