Skrivet av: Gunnel | 27 maj, 2011

Släktforskning

Vaknade mitt i natten och kom på att 4 x 10 = 40, fast det tänker jag inte diskutera med någon. Jag vill inte bli någon rättshaverist. Så de´ så! Det räcker väl, att jag tror på detta själv och för säkerhets skull gick jag upp och kollade uppgiften. Den var nästan rätt. Det vill säga 4 x 10 = 40 och 40 återkommer gång på gång precis som jag kan det.
I bibeln så klart. Vi lever i den tiden nu 40 dagar mellan påsk och Kristi Himmelsfärdsdag. Det var nära, att jag skrev pingst….men det är 50 dagars mellantid.

Det är inget skumt med det intresset. Jag skall inte börja med kabbalah. Och man skall inte ägna sig åt släktledningeshistorier heller enligt min favorit. Det skrev han både till Titus och Timoteus. Judarna läser inte Nya Testamentet enligt uppgift av en rabbin dessutom. Så dumt av mig att vara så envis och vilja ha rätt. Men detta var då det. Och då var för länge sen, när jag ringde till en rabbin för att fråga. Nu är jag så nöjd med att få prata med mig själv ute i rymden och se de svarta bokstäverna dyka upp någon annanstans än i mitt manus.

Rabbinen kunde inte svara på varför evangelisten Matteus har 2 x 7 = 14 tre gånger och evangelisten Lukas har 2 x 10 = 20 två gånger. Så enkelt kan jag också räkna. På 100 år kan det bli 4 generationer eller 5 om de gifter sig tidigt. Jag tror ju att dessa tal är heliga och står där inte hur som helst.

På tal om manus så är detta fredagens manus till andakten klockan 9.45 i FM 94.90 i Göteborg. Solistkvartetten sjunger först ”Så helt förlåter Gud” sen kommer det jag är upprörd över och inte fått svar på av någon enda präst…. varför skall bibelns budskap bort?

– Det var en narkoman som visade mig på den sångens betydelse i hennes liv. Det var också hon, som varit i Smyrnakyrkan i slutet av 60-talet och fått höra om blodets beskydd. Det begrep hon inte utan tyckte, att det var äckligt talet om blodet.
Ritningen till Guds räddning och beskydd för oss finns i GT. Allt pekar fram mot Jesus – ett felfritt offer att placera synden på. Det är inte lätt, att läsa en ritning till denna frälsning men det går att träna på det! Hör här och läs själv om och om igen…..

Heb 9:16-28
När ett testamente föreligger måste det ju styrkas att den som har skrivit det är död; testamentet blir giltigt först efter dödsfallet och har ingen verkan så länge dess upphovsman lever. Därför kunde inte heller det förra förbundet instiftas utan blod. När Mose hade läst upp alla lagens bud för hela folket tog han blod från kalvar och bockar tillsammans med vatten och röd ull och isop och stänkte det på själva boken och på allt folket och sade: Med detta blod bekräftas det förbund som Gud har fastställt för er. Likaså stänkte han blod på tältet och alla gudstjänstföremålen. Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.
Avbilderna av det som är i himlen måste alltså renas med sådana medel. Men de himmelska tingen själva kräver bättre offer. Ty Kristus gick inte in i en helgedom som var byggd av människohand och bara en bild av den verkliga. Han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Gud med vår sak. Och han gjorde det inte för att offra sig många gånger, så som översteprästen varje år går in i helgedomen med blod som inte är hans eget. Då hade han måst lida många gånger alltifrån världens skapelse. Men nu har han trätt fram, en gång för alla, vid tidens slut, för att utplåna synden genom att offra sig själv. Och liksom det är människans lott att en gång dö och sedan dömas, så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder och skall uppenbara sig en andra gång, och då inte för syndens skull utan för att rädda dem som väntar på honom.

Prästen Ulla Karlsson skrev två artiklar före påsk i Svenska Kyrkans tidning , som går ut i hela landet:
”Nu är vi inne i fastan igen, en välkommen tid för många, en tid för återhämtning och reflektion, men hur många reflekterar egentligen på djupet över texternas och psalmernas innehåll?
”Se vi går upp till Jerusalem i heliga fastetider att skåda hur Jesus Krist, Guds Son, i syndares ställe lider”. Sv ps 135 och så citerar hon….
”Guds rena Lamm, oskyldig på korset för oss slaktad, alltid befunnen tålig fastän du var föraktad, vår synd på dig du tagit och dödens makt nedslagit. Giv oss din frid, o Jesus”. Sv ps 143
Så kommer en psalmvers till sen skriver Ulla Karlsson…..

Är det inte dags att vi i kyrkan börjar tala om människor i utveckling istället? Det finns ingen fallen skapelse och därför blir hela försoningsläran orimlig! Plocka bort allt tal om synd, skuld, skam, blod, slaktade lamm och annat förfärligt! Det hör inte hemma i modern tid, bland upplysta människor! (Slut citat)

Detta är inget nytt.
Jag har varit så upprörd i min ande (och arg ja, ilsk i mitt psyke) under många år ute på nätet i debatter på kristna sajter. Det är ju via datorn jag upptäckt all nedmontering av bibelns evangelium om Jesus!
Om Kristus inte dött för våra synder hade det inte gått att nå Gud! Kristus har banat en väg in i det allra heligaste. Så började mina andakter i måndags, att jag satt på en begravning och blev salig över allt som Gud gjort för oss genom Jesus Kristus! Vi får leva ett rikt liv här nere och ändå är framtiden kvar.
Amen


Responses

  1. Jag håller helt med dig i det du skriver, och delar också din frustration över det urlakade ”evangelium” som går ut från många predikstolar. Men så predikar man också utan kraft, och människorna viker från kyrkorna.

    • Det kanske ser ut, som att jag inte svarar på en kommentar. Det kanske är därför det inga kommentarer blir på min blogg längre? Privata vänner brukar få ett mail. Efter 30 år fick Birgitta och jag tillbaka kontakten med varandra via nätet, via samma intresse för evangeliet om Jesus.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: