Skrivet av: Gunnel | 7 april, 2011

Drömmen som gick i uppfyllelse

1 Mos 28:10-15
”Men Jakob begav sig från Beer-Seba på väg till Haran. Och han kom då till den heliga platsen och stannade där över natten, ty solen hade gått ned. Och han tog en av stenarna på platsen för att ha den till huvudgärd och lade sig att sova där. Då hade han en dröm. Han såg en stege vara rest på jorden, och dess övre ända räckte upp till himmelen, och Guds änglar steg upp och ned på den. Och se, Herren stod framför honom och sade: ”Jag är Herren, Abrahams, din faders, Gud och Isaks Gud. Det land där du ligger skall jag ge åt dig och din säd. Och din säd skall bli som stoftet på jorden, och du skall utbreda dig åt väster och öster och norr och söder, och alla släkter på jorden skall bli välsignade i dig och i din säd. Och se, jag är med dig och skall bevara dig, vart du än går, och jag skall föra dig tillbaka till detta land. Ty jag skall inte överge dig, till dess jag har gjort vad jag har lovat dig.”

Vad är det för dröm som gått i uppfyllelse? En dröm är ju en dröm och försvinner nästan lika fort, som jag vaknar. Eller hur?
Men så finns det vissa drömmar, som är uppskrivna i en bok, som klarar hur mycket kritik som helst och hur många ifrågasättande som helst. Orden bara fortsätter att finnas där. Inte nog med det. Evangelisten Johannes skriver, att ordet blev kött och tog sin boning bland oss. Orden blev singularis i en människa. Denna människa vågade hänvisa till en dröm runt 2000 år tillbaka i tiden.

– Ni skall få se, sa han.

Vänta bara skall ni få se! Fortsätt att håna idag! Fortsätt att ifrågasätt orden från Gud!
Ytterligare 2000 år har gått sen Jesus berättade för sina första lärjungar om vad de skulle få se. Natanael hade förstått, att Jesus var Guds son. Var inte det stort nog? Nej, tydligen inte.
De skulle få se en dröm i uppfyllelse. De skulle få se en öppen himmel och Guds änglar stiga upp och stiga ner över människosonen. (Johannes evangelium kapitel 1)

Bibeln tål hur mycket kritik som helst och hur många ifrågasättande som helst till och med av kyrkans präster. Det finns väl ändå en redaktion och ansvarig utgivare till Sv Kyrkans tidning? Hur länge skall hånet mot bibelns budskap få fortsätta? En del är inte ens förvånade över avfallet. Jag för min del vill ha
– Gud sade och det vart.

Gud uppenbarade sig för Jakob i en dröm med en stege rest på jorden, som räckte ända upp i himlen. Det var inte fråga om en trappa högst uppe på taket. Det var inte fråga om någon bit som fattades. Det fattas ingen del mellan jorden och himlen. Gud skapade människan av stoft och ande och har uppenbarat sin vilja till gemenskap, sin vilja till en förbindelse mellan himmel och jord, sin vilja att göra det omöjliga möjligt.

Större än så skulle de första lärjungarna få se än att Jesus är Guds son. Vad kan vara större? Jo, en fulländad dröm om en förbindelse mellan jorden och himlen – en stege som når hela vägen fram. På den stegen skulle lärjungarna få se änglarna stiga upp och stiga ner över Människosonen.

Omkring 4000 år har gått sen Jakob fick sin dröm i Betel, jagad av ett dödshot. Syndens lön är döden, skriver Paulus, men den gåva som Gud ger är evigt liv. Finns det någon, som kan mäta ut hur långt himmelriket nått i alla väderstreck sen Jesus bekräftade, att Jakobs dröm skulle gå i uppfyllelse?

Det finns en förbindelse mellan himmel och jord mellan jorden och himlen. Gud steg ner och blev människa i Jesus. Jesus Guds son var villig att lämna himlens härlighet för vår skull och komma till jorden för att presentera vem Gud är och att vägen att nå fadern är öppen nu genom honom. (Se och jämför vad det står i Ordspråksboken kap. 8:24 – 31)

Ingen kan rubba på ORDET från Gud.


Responses

  1. det är intressant att läsa det du skriver, men kanske är jag för okristlig för den stege eller den trappan skulle jag vilja se,. Men medans mitt program läste din text fick jag en bild inom mig som jag faktiskt tänker måla en tavla gunnels trappa kanske den kommer heta: Kram på dig’

    • Carina Ikonen Nilsson, hur går det med tavlan till mig? Jag glömmer inte din förväntan som barn, att få svar på dina frågor i kyrkan. Var rädd om barnet inom dig!
      (Första gången 7 april 2011 svarade jag privat. Över tre år har gått sen vi möttes på (H)järnkoll för utbildning till attitydambassadör.)
      Allt gott
      önskar
      Gunnel

  2. Gunnel, jag har gjort en serie bilder med namn ”Jakobs Stege” – jobbat med dem under cirka tre år nu. Hör av dig om du vill få en visning av dem!

    • troendemoder, du är också konstnär och väntar på besök i din målarverkstad. Det kanske kan bli i år – tre år senare…
      Allt gott till dig och tack för all uppmuntran!
      Hälsningar
      Gunnel

  3. […] Där fortsätter jag bloggandet om en stege, som når ända upp i himlen eller en trappa enligt översättningen i Bibel 2000. Alla mina bloggar hör ihop och en heter: ”Drömmen som gick i uppfyllelse”  Den skrevs 7 april 2011 […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: