Skrivet av: Gunnel | 8 juni, 2014

Sanningen

Det är inte som det brukar längre. Det var flera år sen det var gudstjänst på Kristi Himmelfärdsdag. Den gamla, förkrympta 90-åringen klagade inte. Hon sa bara att det var så snopet. Hon hade kommit med färdtjänst och trott, att det fanns en gudstjänst på Kristi Himmelfärdsdag som vanligt. Det är inte som vanligt längre och talas inte om att Jesus skall komma tillbaka. Då blir det heller ingen sång i ämnet:

Och som du for du komma skall O Jesus hit tillbaka
Jag akta vill uppå mitt kall Jag bedja vill och vaka
Jag vet ej tid jag vet ej stund Men dagligt dig förbidar jag.

Det är inte som vanligt längre. Nyss fanns det flaggor överallt i regnbågens färger. Det finns en frimodig grupp, som flaggar för att det skall bli och är precis som i Noas dagar. Folk äter och dricker. Nej, det är inte det som de flaggar för utan allas lika värde. Sen är vi inne på den skala som alla nu förtiden skall finnas inom mellan heterosexuell eller homosexuell. Förr var det ett g eller ett og. Resten var inte vuxna inte könsmogna.

Tänkte jag skulle släppa taget och låta livet leva sig själv. Det gick så där och jag har redan läst ”Mellan himmel och jord”. Där finns homosexualiteten debatterad igen. Det finns inte en sanning. Det finns många sanningar. Eller? Får en kalla sig sanningen i bestämd form? Finns det bara min sanning och din sanning? Eller finns det hans sanning, som kan hjälpa den som vill ha hjälp idag av Sanningens ande?

Tänk, om det är så att tro och vetenskap kan vara i motsats lika väl som överens?
Tänk, om det är så att både ock kan vara i motsats lika väl som överens? Tänk, om Sanningens ande är villig att hjälpa oss till nya insikter, som vi inte haft förut?
Jag kan öppna upp för mig själv men inte för någon annan. Och jag vill på pingstdagen år 2014 be om kärlekens ande…(Psalmnumret kommer sen)

Här är en länk till nr 161

Helige ande låt nu ske undret som väcker oss alla

Abraham och Lot ställdes inför samma rikedomar och samma möjlighet att få tillräckligt av det goda som låg framför. Bibeln säger att anden och köttet ligger i strid med varandra. Det var förmycket en gång och Lot fick välja, när de delade på sig. Lot flyttade sig närmare och närmare Sodom. Till slut bodde han i staden.

Mellan himmel och jord om Sodom bland kommentarerna

Där vågade jag igen att komma med en kommentar. Tänk, om det är så att de två döttrarna står för något precis som Abraham står för tro på det omöjliga och Lot för det som hägrar för ögat? Visst är det en strid mellan anden och köttet? I så fall undrar jag så här med hjälp av bildspråket i bibeln, att den ena dottern kan stå för ”Israel” och den andra för den hednakristna församlingen efter Jesu uppståndelse. Båda dessa har blivit våldtagna av Satan. Satan skulle sålla lärjungarna som vete sa Jesus men Jesus ber för sina lärjungar. Två ”döttrar” har varit och är i den ondes våld. Två ”döttrar” våldför sig på ”Rättfärdigheten” senare och konsekvenserna har blivit uppenbara tiderna igenom! Varför skulle det annars stå i Nya testamentet om den rättfärdige Lot? När försvann denna rättfärdighet?

Bibeln talar ofta om det ena eller det andra men också om både ock. Laban hade två döttrar. Kan det vara så att Jesus fick hednaförsamlingen först (Lea) trots att det var Israel han älskade (Rakel) och hade tjänat för? Kan det vara så att den helige Ande fortfarande är villig att lära oss allt vad Jesus har sagt?

Jag bara undrar. Bibeln talar inte om man eller kvinna. Bibeln talar om både ock. Bildspråket kan vi inte ändra på eller innebörden av en orörd kvinna, en jungfru. Alla tio jungfrurna väntade på brudgummen och bröllopet. Alla hade samma målsättning men eftersom det dröjde med hans ankomst tog oljan slut för de fem. Den olja de hade vid sidan om i ett kärl. Den helige anden finns i bibeln (kärlet) men bör också finnas i mitt liv (facklan). När han plötsligt kommer i ett nu kan vi inte fiffla med oljan hit och dit.

Den som vill kan fråga Hjälparen den helige ande.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: