Skrivet av: Gunnel | 7 januari, 2011

Lejonet av Juda stam

Ett sätt att få en snabb inblick i bibelns värld är att se filmen Narnia – en saga för barn av C.S. Lewis. Ändå bättre är att läsa hela serien. Allra bäst är att utgå från källan till fantasierna och följa bibelns historia om lejonet av Juda stam.
Bara ett enda litet folk – Israel – i hela vår världshistoria har fått en så viktig uppgift som att föra berättelsen vidare om vår frälsningshistoria.
”Jesu släktregister” toledot som ord lär ha betydelsen fortsättningshistoria.
Så det är bara att följa personerna och se vilka som är nämnda och hålla fast vid att det lagen inte kunde åstadkomma eftersom den var försvagad genom köttsliga begär….det gjorde Gud. Sen kan teologer gräla i all oändlighet om denna nåd räcker och är till för alla i Jesus Kristus Guds son född av kvinna och ställd under lagen.

Det är en profetia, som gått i uppfyllelse, att Jesus skulle komma ur Juda stam. Det går inte att fatta varför eftersom prästerna var av Levi stam. Jesus är ju vår överstepräst till evig tid.
Det är en profetia om Jesus, att en av kvinnans säd skulle trampa på ormens huvud. Det går inte att fatta med förståndet men Gud är större än all mänsklig intelligens. Ormen förebildar Satan/ Djävulen genom hela bibeln.
Det är förutsagt, att den som tror på Herren Gud skall bli räddad. Rahav trodde och blev räddad och hela hennes familj.
Det är förutsagt, att Herren är barmhärtig och nådig och förlåter missgärningar. Det fick kung David vara med om. Först fick han själv uttala domen: ”Dödens är den man som handlat så!” Syndens lön är döden men den gåva Gud ger är evigt liv.

Batseba är med i Jesu släktregister i Matteus kap 1. Salomo är född i synd. Inget under de tre första århundradena motsäger enligt forskare, att släkttavlan i Lukas kap 3 är Josefs svärfars släkttavla alltså Marias. I kung Davids näste son med Batseba, när Batsebas man Uria var död, så går Josef och Marias släkttavlor samman. Profetian om Jesus säger, att han skulle vara av Davids hus.

Två unga änkor står en gång i samma situation. Deras svärmor är också änka och vill gå tillbaka till det landet hon kom från och som var hennes och mannens från början. En liten bibelbok berättar tydligt om att människor gör val. Som om vi inte hade en fri vilja! En del påstår, att det inget står om fri vilja i bibeln. Som om Gud radarstyr oss! Rut och Orpa var båda unga och hade blivit änkor. Dom tillhörde inte Israels folk och enligt lagen skulle ingen man äkta en hednisk kvinna. Rut kom med i Jesu släkt.
Bibelns fortsatta historia visar på en kvinna som valde att följa med till ett okänt land och att följa den Gud som Noomi tillhörde. Rut kom in i släkten på grund av sin tro. Orpa var i samma situation och valde att stanna kvar där hon befann sig.

Och så vidare. Jag har inte läst teologi eller exegetik ändå ser jag i bibeltexterna, att jag som människa har ett ansvar för mina val och det blir konsekvenser, när jag lämnar vägen och vandringen tillsammans med lejonet av Juda.


Responses

  1. 7 jan 2011 skrev jag denna bloggpost. Idag är det den 25 april 2017 och det håller att tro på historiens Gud – Israels Gud. Han är min Gud också…


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: