Skrivet av: Gunnel | 17 augusti, 2015

Kollektiv synd

Mina bloggar är spontana och skrivna fritt ur minnet. Det är kanske inte så bra, att inte ha ett manus först. Nu är det sommaren år 1955, som är associationen. Motsatsen har varit sommaren 2015 med kyla, blåst och regn.

Svenska Missionsförbundet hade ett hem för pensionerade missionärer på Lidingö en tid. I den extremt torra, varma sommaren då jag praktiserade där år 1955, så kunde de sin bibel och citerade, att de var våra synder, som rubbade årstiderna. En kollektiv synd, som drabbade alla. När det blåst och spöregnat denna sommar finns ingen, som citerar bibeln vad jag hört. Orsak och verkan finns nerskrivet och är mycket aktuellt i alla fall.

En enda mans olydnad blev allas fall och en endas lydnad blev upprättelsen. Tiden mellan Adam och Jesus beskriver orsak ock verkan inte bara i väderlek. Här är bibeltexten från Jeremia kapitel 5

”23 Men detta folk är vrångt och trotsigt,

de lämnade mig och gick.
24 De tänkte aldrig:
”Vi måste frukta Herren, vår Gud,
han som ger regn i rätt tid,
både höstregn och vårregn,
och tryggar våra skördetider.”
25 Nu har era brott rubbat denna ordning,
era synder har berövat er detta goda.
26 Ty i mitt folk finns onda män,
som fågelfängare binder de sina nät
och gillrar fällor
för att fånga människor.
27 Som korgen fylls av fåglar
är deras hus fyllda av svek.
Därför har de blivit mäktiga och rika,
28 skinande feta.
Det finns ingen gräns för deras ondska,
de dömer inte rättvist,
de driver inte den faderlöses sak till seger
och hävdar inte den fattiges rätt.
29 Skall jag inte straffa dem för detta?
säger Herren.
Skall jag inte utkräva hämnd
på ett sådant folk?
30 Fasansfulla och skrämmande ting
sker i landet.
31 Profeterna profeterar lögner,
och prästerna styr efter deras råd.
Och så vill mitt folk ha det.
Men vad skall ni göra
när det blir slut på detta?”
Första gång ordet ”synd” står i bibeln är i en enskild människa tankevärld. Adam skylde på Eva men Herren Gud går inte på att någon skyller ifrån sig. Kain fick klara besked, att han var ansvarig över sina egna tankar. I annat fall lurar synden vid dörren! (1 Mos 4)
Kain klarade inte av att råda över sina egna tankar men tecknet till räddning undan döden blev givet i hans panna.
Från den händelse gör jag ett stort hopp till ett helt folks frälsning ut ur ett långvarit slaveri. Det är skillnad på Skapelsens Gud och Egyptens alla gudar! Detta är bibelns kärna. Studera gärna mytologi och utombiblisk litteratur. Bibeln beskriver en enda väg, som leder till frälsning/räddning. Skökan Rahav hängde ut ett rött snöre vid muren i Jeriko, där hon och hennes familj bodde. Genom tron på Israels Gud blev hon en hjälte nämnd för alltid! (Hebreerbrevet kapitel 11)
Frälsningen är beskriven som en mur mellan Israels folk och egyptierna, som förföljde dem. Den bibelversen har intresserat mig mycket! 2 Mosebok 14:28-30
Kan denna ”mur” vara en metafor för frälsning i fortsättningen av min bibelläsning? Kan jag titta på ordet utan att kunna hebreiska?
Nu blir det ett stort hopp igen tills i slutet av 60-talet och ett spontant bibelstudium av Eric Nilsson, Näsåker. Det var en okänd värld med medvetandevidgande drogen LSD och liknande. Det var en okänd värld den okulta. Vi några vänner ville ha bibelundervisning och Eric Nilsson undervisade från Nehemja. Det bibelstudiet väckte massor av frågor. Kunde jag ordentliga människa ha del i synden, som höll på att rasera unga människors liv genom narkotikamissbruk?
När Nehemja fick veta hur tillståndet var i Jerusalem med en nerriven mur och brända portar, så grät han och kopplade tillståndet till sin egen synd!  ”Också jag har syndat…”
På vad sätt hade jag syndat och var ansvarig för tillståndet i Göteborg genom alkohol och narkotikamissbruk? Det blev min fråga till Gud. Så fick jag mitt livs största ryggskott i tjänsten på Sahlgrenska Sjukhuset. På den avdelningen arbetade också en duktig ortoped.  Han berättade allt om min dåliga rygg och min framtid och sjukskrev mig tre veckor.
Så kom jag hem och frågade Gud om min framtid. Hade han samma uppfattning? Jag slog upp bibeln på måfå och blicken föll på orden i Hesekiel: ”Jag skall lägga på sjuksängen i 21 dagar och du skall inte kunna gå ut bland de andra. Där vill jag tala med dig.” Fritt ur minnet
Visst fick han tala. Mest var det jag som frågade om orsak och sammanhang. Tre veckor enligt ortopeden och 21 dagar enligt bibeln. På den tiden var det hårt underlag som gällde och att ligga still.
Det finns ett uttryck att sopa framför egen dörr först. Då återkommer jag till Nehemjas bok kapitel 3. Det gällde att bygga upp det, som vara raserat av muren i Jerusalem. De olika sträckorna finns beskrivna och några mitt emot det egna huset. Pastor Eric Nilsson, Näsåker, hade visat på hur viktigt det var att inte släppa igenom fienden genom sitt eget liv och visade på ”de små rävarna” som fiender. Kan det vara så att vattnet, som stod som en ”mur” till höger och vänster vid uttåget ur Egypten är en metafor för frälsning sen också? Kan det vara så att det inte är så noga längre vad frälsning från synd och slaveri innebär? Är det självklart och har blivit lite slentrian att gå i kyrkan?
Ja, detta var på tal om en kall, blåsig och regnig sommar. Jag är en del av kollektivet. Också jag har syndat, som inte aktat på Guds ord…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: