Skrivet av: Gunnel | 8 augusti, 2015

Satan

Satan är inte värd någon bloggpost. Ändå skall det bli en eftersom hans namn nämns så ofta i dagens samhälle. Det kan väl vara intressant, att veta att den åklagare, som trädde fram inför Gud en gång för att få Job på fall heter Satan. Det är åklagare på hebreiska språket.

Det kan väl vara intressant, att veta att samme Satan frestade Jesus i 40 dagar öknen. Men Jesus kan vad det står i alla skrifter om honom. Han kan och kunde vad det dessutom stod. Att ta ut en bibelvers ur sitt sammanhang och missbruka det kallas till och med för ”som Fan läser bibeln” i dagligt språkbruk.

Vi läser i Gamla testamentets böcker med översättning från hebreiskan. När Jesus uppstått från de döda och farit tillbaka till himlen, där han kom från så blev det en dag hög tid att skriva ner berättelserna om Jesus. Det fanns många ögonvittnen. Det fanns de, som vandrat med honom de tre åren. Berättelserna i de fyra evangelierna läser vi översatta från grekiska språket. Anden förde Jesus ut i öknen. Där frestade Djävulen honom under 40 dygn. (Lukas kap. 4:1-13)

Det är mycket intressant, att få vara med i ”Anta Utmaningen” en stor sluten grupp på Facebook, som följer olika bibelläsningsplaner i egen takt (nästan). Vem som helst får anmäla sitt intresse att vara med. En dag skrev Jonas Bergsten om en bibelvers, som han undrat mycket över. Jag har fått hans löfte att ha med det här.

Det gäller Satan och detta ”snart”, som är så svårt att förstå i vissa bibeltexter:

”En vers som under lång tid förbryllade mig var Rom 16:20: ”Fridens Gud skall snart krossa Satan under era fötter.” Fantastiskt löfte, men hur snart är det segern ska vinnas? Är det imorgon, om ett år, eller på den yttersta dagen?

Det var först jag och Liselotte bodde i USA en period, och församlingen i San Diego som vi tillhörde fick besök av Rick Renner, en expert på nytestamentlig grekiska, som bitarna föll på plats. Jag är så tacksam till bibellärare som förklarar och inspirerar, men också ger ut nycklarna för hur man själv kan tränga djupare in i Ordet.

Paulus beskriver ofta den andliga kampen med bilder från den romerska armen. Det grekiska ordet för ”snart” beskriver hur romerska soldater marscherade med korta snabba steg. När deras spikbeklädda läderskor med metallbeslag stampade mot de stenbelagda romerska gatorna skapades ett omisskännligt ringande ljud som hördes lång väg. På samma sätt som vi idag väjer för ett utryckningsfordon med påslagna sirener betydde det här ljudet: gå undan, romerska soldater på väg. En romersk soldat stannade inte för något eller någon, det skulle vara en förödmjukelse för hela armen. Om ett barn eller en äldre person inte hann undan fortsatte man rakt fram, och krossade personen under sina fötter.

Bilden som Paulus målar upp är att om djävulen är så dum att han kommer i vägen för en grupp kristna, krossas han under deras fötter. I Romarbrevet som behandlar så många viktiga doktriner nämns djävulen bara en gång i förbifarten och det är i den här versen. Hans plats är det lilla utrymmet som finns mellan fotsulan och marken under den kristne!

Guds titel här är inte ”Härskarornas Gud” utan ”Fridens Gud”. Det är inte volymen i bönen, utan djupet i Gudsrelationen som avgör om vi segrar över ondskan. Förutsättningen ges i versen innan (v19) – lydnad och helgelse. En troende som har kommit in i Guds frid, som marscherar framåt i Guds takt, som varken gör för mycket eller för lite utan vandrar i förutberedda gärningar – den kristne kan leva ett segerrikt liv!” Slut citat


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: