Skrivet av: Gunnel | 4 mars, 2013

Queerteologi

Ibland snappar jag upp ett nytt främmande ord och utökar mitt ordförråd. Ett sådant ord fastnade för omkring 10 år sen och jag har inte brytt mig. Nu vandrar jag på vägarna från Jerusalem åt olika håll denna period före påsk. Jag har ett helt överskåp fullt av Ilford kartonger sen min svart/vita tid. Dessutom andra kartonger fulla med osorterade foton. Tyvärr prövade jag olika filmer under resan i Jordanien och Israel jul och nyår 74 – 75. Jag lämnade detta med diapositiv så småningom och Agfafilmen hade mjuka färger men inte starka som Kodak.

Tyvärr är det bara några foton där jag vet exakt var vi var. Det var landskapsbilder som intresserad mig som sagt och hur naturen såg ut. Så har jag satt in en landskapsbild i förra bloggen, som jag tror är innan Jerusalem, när vi varit i Betlehem och stannade på en utsiktsplats.

Mina bloggar hör ihop och jag håller på att spola av som en gammal dam fick fram, när hon låg på sitt yttersta. Hon hade fått en kraftig stroke men vid ett av mina besök fick hon fram många ord.
”Jag spolar av nu!”

Det var på resan till Israel vi umgicks vid måltiderna ibland och senare i livet. Under tiden jag sitter här och minns resan och mötet med Hilja och Apollon Saarne, så minns jag, att dottern gav mig deras bilder i album över resan, som jag själv sammanställt! Så märkligt att jag är bra på att systematisera åt någon annan! Nu är det bara att ner på knä och få fram ett album, som ligger allra längst in i en djup skrivbordshurts!

Här och nu fick jag bildbevis på hur filmer inte skall ligga i väskor hem från en resa och gå genom röntgen! I det gamla parets album finns mina bilder också med bevarad färg! Jag hade fått veta hur noga det var att skydda filmerna.

Jakobs brunn263Vid Jakobs brunn

Så märkligt det är med associationer. Denna blogg började med en länk om olika bibeltolkningar. De är så många som undrar varför kristna är splittrade och osams. Jag har rört mig bland kristna från olika kyrkor och erkänt, att jag aldrig begripit KG Hammars sätt att tolka bibeln. Där är jag framme vid dagens poäng om änkorna Noomi, Rut och Orpa. Alla tre hade förlorat sina män. Noomi och hennes man kom från Betlehem (brödhus), när hungersnöden blev för svår. De kom till Moabs land där de två sönerna gifte sig med moabitiskor. Det var mot Herrens lag att äkta någon från ett hednafolk. När alla tre blivit änkor längtade Noomi tillbaka till sitt land. Hon rekommenderad sina sonhustrur att stanna kvar där de var och gifta om sig. De dyrkade olika gudar och Noomi ville komma tillbaka till sitt land. Orpa stannade kvar men Rut vill gå med och vi fick de välkända orden:

Men Rut svarade: ”Sök icke att övertala mig att övergiva dig och vända tillbaka ifrån dig. Ty dit du går vill ock jag gå och där du stannar vill ock jag stanna. Ditt folk är mitt folk, och din Gud är min Gud.”
Ruts bok kap 1:16

Ruts bok innehåller bara fyra kapitel. De är viktiga och visar på hur lätt det är att tunna ut budskapet eller förvanska texten. Att vara under någons beskydd har inget med sex att göra. I grundtexten står det fyra gånger, att Rut senare låg vid fötterna under Boas mantel. Två av de fyra upprepade formuleringarna har blivit ändrade i Bibel 2000. De har tunnats ut i sin innebörd och kan ge andra associationer. Dessutom kan två kvinnor innan dess vandra en väg tillsammans i tillit och tro.
Nu heter detta tydligen queerteologi. En alldeles egen variant. En annan variant är visst att ta bort det patriarkaliska.
Försök med det att ta bort det som står om Abraham, Isak och Jakob!

Ur debatten om olika bibelsyn, där jag blivit helt förvirrad på grund av min okunskap om tolkningar, citerar jag mitt eget senaste inlägg. Det är från Stefan Swärds blogg. Jag blev ställd mot väggen genom att inte ens kunna formulera min fråga:
”Jonasq!

Jag vill instämma i Kajas tack. Det går bättre för mig nu att läsa debatten sen du blivit tydligare – det jag kallar för att tranformera ner sin kunskap till min nivå.
Om det inte finns knappast någon bibelkunskap kvar ens bland frikyrkoungdom, så måste det till begriplig svenska för det första.
För det andra undervisning om skillnaden mellan äktenskap och sambo. Om inte undervisningen om Gamla Testamentets förbund blir klarlagt, så måste väldigt mycket av nya testamentets texter städas bort till skräpkammaren.

Det går inte att ta bort hela bildspråket om brudgum och brud och att vänta på bröllopet! Det går inte att ta bort allvaret i att få rena kläder här och nu och bröllopskläder för framtiden.
Bröllopskläder är inget man fixar till i himlen.”

IT-pastorn försöker reda ut begreppen om evangelikal


Responses

  1. Tack Gunnel, du är modig du med!
    Du fick en söt replik på din kommentar i min blogg av Elisabeth Aronsson 🙂

  2. Det är så märkligt när man försöker anpassa bibeltexter efter nutida sätt att se på tillvaron.
    Jonatan och David och Rut och Noomi blir ”Queerteologi”, som för mig framstår som ett försök att tolka in en mening som inte finns där?
    Texten från Ruts bok (Rut 1:16-17) föreslås nu som en av bibeltexterna vid vigsel, det blir konstigt.

    • Ja, var finns exegeterna då?

  3. Ruts bok är en gammal favorit. Jag blir så leds på sex överallt, ser man inte att Rut, den utländska kvinnan blir stammoder till Jesus, den väntade Messias? Vilket betyder att tuffa Rut som är utlänning och ändå vågar krypa ner i Boas säng, fått fullt godkännande av Gud och med sitt exempel ger oss hedningar full barnarätt genom Jesus.

    Queer-teologi skulle här alltså vara antirasism. Dessutom tycker jag du och jag och alla kristna är rätt så queera i denna värld av konformister. Inget att skämmas över. Knappast är sex huvudbudskapet i Ruts bok och det sex som förekommer är ju banalt ung kvinna föder barn med gammal man som far. Försoningen ser jag som huvudbudskapet i Ruts bok. Försoningen för alla människor, för hela skapelsen genom Jesu död och uppståndelse-halleluja!

    • Alma-Lena, mitt svar till dig behövde mer utrymme. Så det fick bli en ny blogg – en ny repetition av släktforskning.
      Allt gott
      önskar
      Gunnel


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: