Skrivet av: Gunnel | 23 juni, 2012

Vem bryr sig om Johannes Döparen?

Vem bryr sig om Johannes Döparen i midsommar? Ändå sa Jesus, att ingen av kvinna född var större än han. Då borde ju Johannes vara världskänd i alla tider i alla länder! Var finns gudstjänsterna med förkunnelsen om denne man, som banade väg för Jesus? Var finns förkunnelsen om vägen till himmelriket genom alla tider? Kan det vara så att äktenskapet som förbund är så viktigt att detta kostade Johannes Döparen livet att påpeka en ledares äktenskapsbrott?

Luk 3:16-20
Men han svarade dem alla: ”Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte värdig att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er med helig ande och eld. Han har kastskoveln i handen för att rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.”
På detta och många andra sätt förmanade han folket när han förkunnade budskapet för dem. Men när han gick till rätta med tetrarken Herodes för hans förbindelse med sin brors hustru Herodias och för det myckna onda som han hade gjort,lade Herodes till allt annat också det att han satte Johannes i fängelse.

Denne trosvisse Johannes hamnade i ett stort tvivel och skickade bud till Jesus och lät fråga om Jesus var den som skulle komma eller skulle de vänta på någon annan? Jesus skickade Johannes lärjungar tillbaka med andra skriftord som gått i uppfyllelse om olika under och befrielse. Vägen är lagd genom hela Gamla Testamentet och Jesu är den vägen. Ingen klarade av att bli räddad genom att hålla lagens alla bud. Johannes Döparens sista varning gick till Herodes om hans synd. Det blev inte populärt.
Be att få Johannes Döparens huvud på ett fat! (Underförstått så blir vi av med den glädjedödaren!) Matteus kap 14

Jesu grät, när han fick veta vad som hänt och ville vara ensam i denna sorg. Jesus grät senare över hela Jesusalem, som han velat församla som hönan församlar sina kyckligar under sina vingar. Var finns förkunnelsen om Johannes Döparens lydnad? Och i himmelriket är han den minste eller mindre än Jesus – inte ens värdig att knyta upp hans skorem här på jorden. Det återstå att se. Var Johannes Döparen den mindre i förhållande till räddning genom Lagen och rövaren på korset den förste, som blev räddad genom tro på korset?

Johannes Döparen banade väg för Jesus. Vägen var snitslad genom alla tidigare texter. Det är bara att gå försiktigt.
Ps 119:105
Ditt ord är en lykta för min fot,
ett ljus på min stig.

Det är ibland som en nattorientering med vita snitlar och lampa. Den som gått före har saboterat banan och tagit bort en och annan snitsel. Den som då kommer senare eller sist får det mycket svårare. Det är inget Emil-hyss att göra så. Emilhyss är bara snälla. Det är att förleda de som kommer efter att ta bort markeringarna var stigen går.

Job 24:2
Se, råmärken flyttar man undan, rövade hjordar driver man i bet,

Men Guds räddning kan ingen hindra. I boken ”Uppbrottet” av Göran Larsson visar författaren på ett intressant avsnitt. I 2 Moseboks två första kapitel är det inte mindre än tolv kvinnor nämnda, som spelar stor roll i befrielsen från slaveriet. Det börjar med två gudfruktiga, djärva barnmorskor som nämns vid namn, Mose´ mor och Mose´ syster, faraos dotter och sju döttrar till prästen Jetro i öknen.

Johannes Döparen av kvinna född…


Responses

  1. Låt oss be att Gud bereder väg för sin Son i våra liv:tystnadO Gud, du som genom Johannes döparen banade väg för din Son Jesus Kristus – gör våra hjärtan brinnande och upplys våra sinnen, så att vi alltid ser dina vägar.Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre och Gud, som med dig, Fader, och den helige Ande lever och råder från evighet till evighet.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: