Skrivet av: Gunnel | 12 september, 2010

Prästen

Idag är dagen efter den 11 september. Jag har inte haft någon lust att Blogga, sen jag skrev den förra. Tankarna rusar runt över ett långt liv. Äntligen har jag fått en formulering på det jag vetat under 25 års tid från en prästinstallation i Skara domkyrka. De blivande prästerna fick lova inför Gud och församlingen att förkunna Guds ord, som det står skrivet. De lovade inget om att hitta på egna tankar och meditationer efter sin egen intelligens. Den helige Ande står ju till förfogande som Hjälpare att förstå och förmedla det ofattbara och som advokat inför Gud.
 
Ann Heberlein har skrivit en liten bok kallad Ondska. Hon är inte präst men väl analytiker och skriver i ämnet Systematisk teologi. Tidningen Dagen hade en helsida om hennes senaste bok för ett tag sen. Jag för min del saknar ett bibelstudium i ämnet Ondska och ser början till ett manus omedelbart i 1 Mos kapitel 4. Ondskan började i en människas tankesystem. Herren ansåg, att han (Kain) borde ha bättre koll på det och styra sina tankar. I annat fall lurade synden vid dörren. Konsekvenserna av synden har vi sett allt sen dess.
 
Det är tabu i våra dagar att nämna ordet synd, för det finns ingen enligt New Ages läror. Jag har i vart fall stora erfarenheter från mitt hjärta, att den finns. Och vem klarade av att rå på den?  Inte var det jag inte.
 
Nu hänvisar jag till Storasyster i Vassen och hennes berättelse. Miriam är präst. Ondskan är ett faktum och Segraren över den också. I en tidigare Bloggpost står det tydligt om vad en präst lovat angående förkunnelsen.
 
Där synden överflödade där överflödade nåden så mycket mer. Enligt bibeln. Det är tillåtet att berätta om nåden. Är vi medvetna om det?
 
Så lustigt det lät på biblioteket här om dagen. "Är du medveten om detta?" Så frågade bibliotikaren mig angående en CD, som jag vill lyssna på. "Hela boken är på en CD utan uppehåll!" Jag skulle vara medveten om detta och fattade inget om hennes olika termer på en CD-spelare.
 
Visst! Jag blev medveten när jag kom hem även om jag inte fattade hennes fråga då. Det finns tydligen bättre CD-spelare, som är mer exakta än min att markera var vi är i texten.  Det finns många, som inte är medvetna heller om att bibeln är i en enda bok fastän det är många kapitel. Då gäller det att veta var man är i texten. Alla kapitel harmoniserar med varandra. Allt hör ihop med allt och är en kontext.
 
(Det sista var en parentes men mycket viktig som sådan.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: