Skrivet av: Gunnel | 17 mars, 2010

Sin faders Gud

Stefan Swärd skriver i tidningen Dagen, att det inte är någon idé att gnälla på Jonas Gardell. Det gör inte jag enligt min egen åsikt, utan skriver bara min mening. (!)
Det tänker jag fortsätta med. Tänk, om det hade gått att intressera för bibelstudier, när Gardells bok kom "Om Gud" år 2003 och jämföra varje kapitel med vad som står i bibeln! Men det gick inte. Jag hittade inte något intresse hos någon på nätet eller i omgivningen. Var finns det något intresse för bibelstudier? För mig har Jonas Gardells  bok "Om Gud" betytt mycket. I den kan jag se hur annorlunda en människa kan uppfatta bibelns texter. Innan jag läst den, så kunde jag ingenting om mytologi. Det är min egen mening, att i boken är det mer mytologi än teologi. Var och en kan inte ha sin egen teologi tillsammans med likasinnade, som vill städa i bibelns texter. Teologi skall vara väl beprövad som lära av många bibelforskare genom alla tider över hela världen och hålla som lära.
 
Nu var det skrivet. Om en bok är såld i 100.000 exemplar, så kan väl jag få hänvisa till sidnummer? Det går inte, när det gäller bibeln, för vi har olika format och olika översättningar. Där börjar jag. Översättarna har påpekat hur svårt det är att välja rätt ord och överföra till ett annat språk. Det finns böcker att läsa om översättningsarbetet. Det finns böcker att läsa om olika tolkningsmodeller.
 
Jag tycker om kartor men det är inte tillåtet att kopiera och lägga ut på nätet. Jag vill veta, var jag befinner mig och skulle vilja rita upp Genesarets sjö, floden Jordan och Döda Havet, för där omkring har de vandrat, som jag älskar. Där vandrade Josef en gång. Jonas Gardell och jag har väldigt olika uppfattning om honom (se sid 61). Där finns även en felöversättning från Bibel 2000. Enligt teol.dr. Seth Erlandsson står det inte i grundtexten "alla folk skall önska sig den välsignelse som dina ättlingar har fått" 1 Mos 22:18, utan det står angående Abraham:
"I din avkomma skall alla folk bli välsignade, därför att du lyssnade till min röst." Detta gör skillnad.
 
Detta gör skillnad på konsekvenserna av att lyssna eller inte lyssna. Bergen ligger där de ligger och dalen finns däremellan.  Källan finns kvar och är c.a 30 meter djup och har fått olika namn i olika tider. När Johannes skrev sitt evangelium skrev han, att brunnen låg nära det jordstycke, som Jakob gav åt sin son Josef. Både Jakob och sonen Josef hade varit vid brunnen före den samariska kvinnan och hennes medmänniskor. Jesus måste ta vägen genom Samarien, fastän andra judar valde östra vägen om Jordan för att komma till Galileen. (Joh. ev. kap 4)
 
Vad då? Bergen ligger väl alltid kvar? Det är inte vilka berg som helst eller vilket område som helst. Det är tidlöst och fråga om att lyssna till Herrens röst eller att inte lyssna till Herrens röst – detta tydligen avskyvärda, att vi har fått en fri vilja och ansvar för vårt lyssnande och till vem. Bibelns texter hör ihop från början och till slut. Berget Gerissim ligger där det ligger och berget Ebal ligger där det ligger  5 Mos 11:29 –
En gång i tiden skulle välsignelsen läsas från berget Gerissim om Israels folk ville lyssna till Herrens röst eller förbannelsen, som skulle bli konsekvenserna, om de inte ville lyssna. Den senare skulle läsas från Ebal. Bara ett enda folk i världshistorien har fått i uppdrag att bära Lagen Guds sammanlagda undervisning vidare. "Lagen" klarade inte av att leda människorna rätt. Då sände Gud sin son.
 
Innan dess hade far och son haft ett inneligt förhållande beskrivet i Josefs liv. Så fick han i uppdrag av sin far att gå och se hur bröderna hade det och kom till Sikem samma som på Jesu tid. Numera heter det Sykar i Bibel 2000.. Där frågade Josef en man, om han sett hans bröder. Josef fick till svar, att de varit där men dragit vidare upp mot Dotan.
 
Ja visst! Berättelserna om Josef kan läsas som en lång underhållande roman enligt Gardell. Enligt bibelforskare finns Jesus förebildad i Josefs liv på ett mycket tydligt sätt. En gång gissar jag att far och son var överens om i himlen, att Jesus skulle gå och se hur bröderna hade det.
Jakob hade tolv söner. Jesus som överstepräst kommer inte från Levi stam, där prästerna skulle komma från. Jesus är av Juda stam. Frälsningen kommer från judarna. Räddningen förebildas genom slaveriet i Egypten ut i frihet för att fira gudstjänst åt Herren. Jesus är himmelriket utan gränser förbildat i Gamla testamentet på många olika sätt. Inte utan kamp och strid.
 
"Hans rike inga gränser vet
det är äv evighet."
 
Berättelsen om Jesus förebildas redan genom Josefs liv och sätt att leva. När Josefs bröder hade sålt Josef till Eypten, slaktade de ett oskyldigt djur och doppade hans mantel i blodet. Sen lurade dom sin far Jakob 1 Mos 37 – 50.  Jesu mantel sölades ner av blod på ett annat sätt efter alla slag och gissel.  
Jesus kunde hela historien om samarierna, när han samtalade med kvinnan vid Jakobs brunn. Han hade varit i hela Gamla Testamentets blodiga historia. HERREN är EN.
 
Nu finns det ingen möjlighet att få komma till Nablus på Västbanken och sedan till Jakobs brunn som turist. Men jag har varit där en gång. Texterna i bibeln är tidlösa. Det vatten Jesus ger fungerar fortfarande och blir en källa inom en.

Responses

  1. Tack Gunnel!Jag läser dina inlägg med stor glädje och tacksamhet/Bernt

  2. BerntTack för uppmuntran!/Gunnel


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: