Skrivet av: Gunnel | 24 september, 2013

Till man och kvinna skapade han dem

Det är stora problem inom svensk kristenhet. Vem har rätt tolkningsmodell? Det är ju teologi, som jag blivit så intresserad av tack vare IT. Det var en stor dag, då jag äntligen kom ut på detta nät! Det var en lika stor dag, då vi hade två nya bibelöversättningar och allt sammanföll för mig år 2000.

”Det är omtumlande,” var det milda uttryck som en känd riksevangelist inom Missionskyrkan använde. Jag frågade och frågade vad liberalteologi är för något.

Igår kom Svenska Kyrkans bilaga till Bok & Biblioteksmässan i Göteborg. Porträttet på framsidan var på en hedersdoktor i teologi vid Lunds universitet. En person kan ha en teologi. En alldeles egen teologi har jag förstått. Kvinnor kan visst ha en egen också skild från männens. Det gäller bara att inte tappa poängen och huvudpersonen.

Nej, jag har ingen lust att kolla de frikyrkligas bloggar idag. Jag blir totalförvirrad. Men exegetik är toppen när någon undervisar, som tror på innebörden av orden och håller fast vid dem rakt igenom hela bibeln! Så har jag lyssnat på orden om Adam och Eva. Adam skapades av Gud utan en kvinna. Jesus föddes av Gud genom Maria utan en man.

I Kristus är det som vi rör oss och är till.

Prästen Dag Sandahl: Die kartoffelfrage

Musikern Sofia Lilly Jönsson: Herren sade varde tenorläge

P.S. Tre dagar senare vill jag berätta hur jag tänker genom att länka till prästen Dag Sandahl. Om det nu är så att det skall vara en man att förkunna Guds ord, så varför inte göra det då? Det finns ju knappast någon bibelkunskap kvar? Vem blir uppbyggd av Kyrkans interna strider? Vem gör en gudstjänst? Är det prästen och kantorn? Ja, varför inte sänka psalmerna en tonart, som musikern Sofia Lilly Jönsson föreslår? Då kunde ju flera få sjunga med? Långsökt? Ja, jag har ledsnat på den tvångströja män satt på mig. För att jag är kvinna, skall jag inte undervisa. Det är svårt att smälta. Är kyrkotraditioner viktigare än att kunna än själva ORDET från Gud? D.S.


Responses

  1. Hej Gunnel! det sista du skriver är en av de viktigaste ståndpunkterna i hur vi ska se på Jesus! Man kan väl säga att det är just sådana saker som liberalteologin, enligt min mening, haft en stark ”ambition” att få oss att sluta tro på. Saker som inte kan förklara ”vetenskapligt” avfärdar liberalteologin. Om du vill få reda på mer om den debatt som fanns i Sverige under 60- och 70-talet, kan du läsa Seth Erlandssons texter. Han doktorerade på ett avsnitt i Jesaja i Lund och är en mycket duktig exeget som gick i polemik med liberalteologin. Han är fortfarande aktiv och tillhör Lutherska bekännelsekyrkan. De är oerhört duktiga på utlägga Bibeln och hålla sig till en grundmurad teologi som inte låtit sig ”luras” av tongångarna från liberalt håll. Här finns ett exempel på vad Seth skriver: http://www.biblicum.se/Tidskriften/Arkiv/1972/1/Bibeln_och_naturvetenskapen
    Du finner många intressanta texter på den sidan! Jag har en del i bokhyllan och Seths kommentarer var ovärderliga för mig när jag studerade teologi eftersom han verkligen hade ”grävt” djupt för att ta reda på sanningen som bibeltexterna och hade en annan infallsvinkel än vad teologer, som verkade ha en svag tro på Gud eller kanske inte ens någon alls, sa om Bibeln. Allt gott till dig syster! Lars

  2. Här är ett annat textavsnitt, som är mer relevant än den ovan som mer berör naturvetenskapen: http://www.biblicum.se/Tidskriften/Arkiv/1987/3/Bibeln_och_den_liberala_teologin

    • Hej Lars! Äntligen en kommentar på min blogg i ämnen, som jag aldrig läst. Seth Erlandsson har jag ett grundmurat förtroende för sen 1998, då jag började följa arbetet med bibelöversättningen SFB. Bibel 2000- arbetet följde jag många år tidigare. Det är inte att anmärka att märka ord och bli så intresserad av förändringarna, som jag blev. Det var innebörden, som intresserade mig!

      Tack för din kommentar! Jag skall följa länken och håller med dig att LBK är mest noga med bibelläsning.
      Hälsningar
      Gunnel


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: