Skrivet av: Gunnel | 13 september, 2009

Stamtavla

Det är inget roligt att bli missuppfattad. Det blir jag ofta och kallad fundamentalist eller moralist. Så nu vill jag reda ut detta med släkttavla och inte vilken som helst utan Jesu släkttavla enligt Matteus evangelium.
Det finns inga dokument visst från de första århundradena som motsäger att det gäller Josefs släkttavla där och Marias i Lukas evangelium.
 
Det jag vill visa på är, att det för alla tider finns omtalat det mänskliga sveket från Juda mot sin svärdotter Tamar. Det jag vill visa på är, att det kom med en prostituerad i släkten, trots att Israel var utvalda av Gud och inte skulle blanda ihop sig med hednafolken. Rahab blev räddad genom sin tro på Israels Gud och fick sen barn genom Salmon. Det jag vill visa på är, att trots kung Davids äktenskapsbrott mot Gud och Lagen så finns Salomo som son nedtecknad för alltid. Det jag vill visa på är, att till denna släkt bekände sig Gud i himmelen och sände sin son i syndigt kötts gestalt. Att hålla Guds "Lagen" kunde inte rädda människorna. Genom Jesus Kristus kom nåden in.
 
Så kom det ett mail. Hurra!
"Ja du, "horonge" var nog inte roligt att heta. Min gudmor var också "horonge" och fick höra att hon var oäkta. Detta präglade henne under hela hennes liv. Det är klart att man ska veta vem fadern är, men vissa fäder är väldigt fega och kanske klarar man sig utan dem?
 
När det gäller hundar, är det väldigt viktigt med stamtavla och är inte den perfekt, betraktas man inte som "rasren". Och då är man en "andra klassens hund" enligt vissa betraktare. Köper du en "rasren" valp, så vet du, på ett ungefär, hur valpen kommer att vara som vuxen. Medan en "gatukorsning" kan bli lite hur som helst.
Men så kan man ju inte betrakta människor! Alla tillhör vi ju människorasen, oavsett vem som är mor eller far till barnet."
 
Hurra!
"Om tio personer lyssnar till vad du säger, så uppfattar dom det sagda på tio olika sätt."  En har fattat poängen och svarat per mail.
Ja, då får jag träna mig på att försöka förklara bättre nästa gång. Om jag får något mer tillfälle att hålla andakt. Så kanske två av tio fattar.
För detta gällde en andakt i somras om att vara Guds barn.
 
Jesus är Guds son en överstepräst lik Melkisedek utan släkt men en mästare på att ha förståelse för våra svagheter. Han är tillbaka i himlen därifrån han kom en gång och ber för oss.
Han är närvarande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: