Skrivet av: Gunnel | 20 december, 2009

Sagor och myter

År 1991 kom bibelkommissionens och Svenska Bibelsällskapets provöversättning ut av Första Moseboken, Ordspråksboken och Jeremia. Jag förstod inte ens förordet av Karl-Gustav Hildebrand. Vaddå sagor?
 
Nu kan jag lite mer. Det finns lärda män, som vet om myten om Jesus, som inte finns också. Nu vet jag, att det går att bli hedersdoktor i teologi på framlagda bibeltolkningar om dessa myter och sagor från bibelns värld. Bättre sent än aldrig att jag mötte all denna intellektuella kunskap och några män dessutom, som har kurage att gå emot. Karl-Gustav Hildebrand hade tydligen mött väldigt mycket av tvivel på bibelns berättelser, när han skrev sitt förord. Och hur går det till att få människor att tro på bibelns texter om Noa och översvämningen och regnbågen i skyn och Herrens löften?
"Trot den som vill", säger en del.
 
För att inte tala om bibeltolkningar av alla dessa intellektuellt obegripliga bibeltexter. Är det teologi eller mytologi? Idag har Israel och Moses namnsdag tillsammans. Den kände Lennart Hyland klarade en gång att få igenom lite namnbyten i almanackan. Jag var en av dem, som fick en namnsdag. Vilken dag det är minns jag inte. Hur länge skall "Israel" få stå kvar, som det har stått förut?
 
Nu står det där som det står. Abraham den 18:e dec., Isak den 19:e och Israel Moses på samma dag hela denna dag. Det står inte Jakob. Det står Israel. Det står inte, att detta skall tolkas mytologiskt enligt Jonas Gardells utläggning i boken "Om Gud". Därför har jag bifogat min karta över hela området. Jakob, Abrahams barnbarn och Isaks son, kämpade vid Jabboks vad en natt öster om floden Jordan. (lite mer än halvvägs ner mellan Genesarets sjö och Döda havet på kartan). Jakobs hade flytt med hela sin familj från svärfar Laban i Haran. Han var ensam mot en okänd länge, länge. Det slutade inte där. Det slutade inte med att folkslagen runt omkring dyrkade andra gudar till exempel en flodgud. Det är tillåtet att studera mytologi. Det är tillåtet att tro på den Gud som en gång sade. "Varde ljus och det vart ljus" denne ljusets Gud, vars namn är alldeles för underbart att uttala ens! Efter Jakobs ensamma, hårda kamp i mörkret mot en okänd slutade kampen med att Jakob fick ett nytt namn. Han blev något. Han blev någon i den välsignelsen. Abrahams, Isaks och Jakobs Gud förnyade förbundet med sig själv. Jakob med hela sin märkliga familj av kombinationer blev ett folk på grund av Guds löften och inte på grund av några svek från Labans sida. Guds grundtanke var en man och en kvinna. Jakob älskade Rakel och tjänade som en slav för henne i sju år. Resten är historia.
 
Resten är historia under en tidsperiod av 400 år, som trälar i Egypten. Det kom en farao, som inget kunde om Abrahams barnbarnsbarn Josef och långt senare en ättling, som hette Moses. Det är destruktivt och farligt att leva utan historiens Gud. Det är inte försent ens i vårt avkristnade Sverige att börja läsa på om Abraham, Isak och Israel Moses.
 
Detta är dagen som Herren har gjort.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: